Med modellen Nordic Rover försöker Norska Skorgenes förena det flärdfulla från sina flybridgebåtar med det finskt hårdhudade hyttbåts-konceptet. Det känns också som att de har influerats en del av de svenska Deltabåtarna, bland annat med den asymmetriskt placerade hytten som syns på Delta 29 SW.
Det tråkiga med att köpa en hyttbåt av tidigare nämnda tillverkarna är ju att de kommer till sin ordentliga rätt först när frosten anlänt och höststormarna skrämt bort alla normalt funtade från hav och skärgård. Övriga dagar är det ganska trist att sitta instängd i en hytt.
Men en hyttbåt som försetts med lyxiga soffor på de ytor som vanligtvis är helt kala och med ett tak som har rejäla takluckor, så kanske båttypen kan locka en större kundkrets. Det finns ingen flybridge men på fördäck finner man istället för en stor öppen och kal yta en enorm myssoffa. En likadan finns i aktern som dessutom är skyddad av ett utstickande tak.
– Vi är igång med byggnationen av den första båten som lanseras på Båtmässan i Göteborg i februari, säger Roar Strømsnes på Skorgenes till norska batliv.com.
Skorgenes har inte vågat sig på att förse Nordic Rover med Volvo Pentas IPS. Istället satsar de på Volvo Pentas eller Cummins raka axlar. Men de har inte hållit igen på kraften. De planerar för 2×450 hk som ska knuffa iväg det 11 ton tunga ekipaget i 37 knop.
Tekniska specifikationer Skorgenes 43:
Längd skrov: 12,95 meter
Bredd: 3,98 meter
Djupgående: 0,95 meter
Bränsletankar: 1 200 liter
Vattentankar: 400 liter
Hålltank: 300 liter
Vikt: 11 000 kg
Motorer: 2×450 hk