Skattemiljoner till revolutionerande stålbåt

Skattemiljoner till revolutionerande stålbåt

Gustav Morin

Nu kan en för båtbyggeri ny typ av rostfritt stål röra om rejält i båtbranschen.

– Det är lättare än kolfiber och kan ge samma effekt som när plasten tog livet av träbåtsindustrin, säger ingenjören Håkan Rosén som just nu bygger den första prototypen.

Den stora vinsten med det nya stålet är den låga vikten som uppnås tack vare att man kan använda mycket tunnare laminat än vanligt. Normalt har plåtbåtar ett laminat på 4–5 millimeter. Med det här rostfria stålet räcker en tjocklek på 1,6 millimeter.

Den nya byggmetoden har testats av ingenjörer från Energimyndigheten och av båttestarna på Det norske veritas. Båda parter sägs spå att detta kan bli en succé. Energimyndigheten har givit projektet ett bidrag på 4,6 miljoner kr för att kunna fortsätta utvecklas.

Båten ska vara enormt tålig, väldigt lätt och helt underhållsfri. Tack vare att skrovet är av blankpolerat stål behövs ingen bottenbehandling. Snäckor och alger får aldrig fäste utan lossnar så fort båten når ett par knops fart. Funktionen har testats i laboratoriemiljö. Även vi på Hamnen.se har hört exempel på att till exempel propellrar som blankslipats aldrig drabbas av beväxning.

Eldrift
För att ytterligare stärka miljöprofilen ska prototypen förses med två elmotorer och en dieselmotor.

Stålet har ursprungligen skapats av Sandvik och tack vare sin resistens mot saltvatten och hög värme har det framgångsrikt använts till kylningsrör på oljeriggar.

Nya patent
En annan egenskap är en elasticitet utöver det vanliga, vilket också är en viktig del i varför det går att bygga ett så tunt laminat och ändå göra det väldigt tåligt från yttre stötar.

Metoden har fått ett funktionspatent. Man använder också en speciell patenterad stringerkonstruktion för skrovuppbyggnaden och svetsningen sker med laser.

Företaget som står bakom produkten heter SSY AB, Swedish Steel Yachts och är ett familjeföretag baserat i Gävle.

Tillverkning i Gävle
Familjen Rosén som star bakom projektet har slagit sig ner i Gävle och funnit flera lokala samarbetspartners

– Det ligger inte i vårt intresse att lägga någon tillverkning i Estland eller något annat låg­löneland. Vi vill ha tillverkningen i Gävle, säger Petra Rosén till P4.

De planerar främst att leverera båtar till brandförsvar, polis och kustbevakning men även att sälja licenser till fritidsbåtstillverkare. Främst passar byggmetoden och materialet för båtar över tio meter.

Lyssna: Hör hela intervjun om båten Lyssna på intervju med Håkan och Petra Rosén om det nya materialet och revolutionerande byggmetoden som kan slå ut plastbåtarna från marknaden.

Prototyp Pro Classic M10.5:
Längd: 10,5 m
Bredd: 3,46 m
Höjd: 2,48 m
Vikt: 4 100 kg
Motorer: 2 x elmoterer på 49 Kw.
Fart: 40 knop vid överbelastning. Maxfart vid kontinuerlig drift är 26 knop.
Bränsleförbrukning: 1 l/nm vid 22 kop. På el i sju knop i 3,5 timmar.
Pris: 4 630 000 kr (väldigt välutrustad, se spec här).
Läs mer om projektet: www.ssy.se.

Gustav Morin

batar_motorbatar_2013_Swedish_steel_yachts_Exterior_SSY_105_Ext9_bildspel_1500

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

XShore_Eelex_puff_2

X Shore Eelex 8000 – i duell mot känd fossilbåt!

Awake Electric surfboard puff

Awake – vi testar svenska elsurfbrädan!

Electric sailing

Elmotor i segelbåt – så resonerar långseglarna!

Flax27-Greenboats-2019_JKu_2893-min-3

Flax 27 – byggd av fröer och PET-flaskor!