Skrovet är kritikerrosat, gammalt och beprövat. Därmed har den anrika svenska båtproducenten tagit ett bekvämt jämfotaskutt över de största riskerna och utvecklingskostnaderna.
Men sedan känns det fräschare. För ovanpå skrovet vilar en överbyggnad som gör detta till en synbart praktisk och prispressad DC.
Som exempel har man helt sonika gett fanken i att försöka krångla in ett pentry i den nätta båten. Ej heller har man frestats att låta utseendet gå före funktionen när det gäller vindrutan. Den här rutan både skyddar och går att se igenom, vilket är allt annat självklart på daycruisers i den här storleken.
Plats för långskånkar
Ytterligare glädjeämnen (förutom självklarheter som en U-soffa och två separata stolar) är en liten vask, ett kylskåp och två kojer under fördäcket som fungerar för fullvuxna. På riktigt. Ty de mäter inte mindre än två meter på längden.
Om det går som Ryds hoppas så kommer priset att kunna landa på måttliga 385 000 kronor med 115 hk på akterspegeln. Det räcker till en toppfart på runt 35 knop.
Ännu snabbare?
Den som vill kunna åka ännu fortare kan låta hänga på ända upp till 150 hk och räkna med toppfarter på upp till väl över 40 knop.
Ryds F628DC premiärvisas på båtmässan i Göteborg den 4-12 februari nästa år.
Ryds F628DC | |
Längd: | 6,25 m |
Bredd: | 2,34 m |
Djupgående: | 0,35 m |
Vikt utan motor: | 900 kg |
Rek. motorstyrka: | 115-150 hk |
Toppfart (med 115 hk): | ca 36 knop |
Toppfart (med 150 hk): | ca 43 knop |
Bränsle: | 150 liter |
Antal personer: | 6 |
Beräknat pris (med 115 hk): | 385 000 kr |
Tillverkare: | www.ryds.se |