Med nytt designspråk från Mannerfelt och fetare mått än någonsin förr tuffar klassiska Ryds till sig ordentligt.
Ryds själva presenterar den nya båten som inte bara den största båten i varvets historia, utan också som varvets största nyhet någonsin.
Med det sagt kan man tänka sig hur viktigt det är för Ryds att den här satsningen slår väl ut.
Och nog ser det lovande ut med snygga linjer och kaxiga attribut så som en tonad ruta utan båge och pulverlackade räcken. Bilden förstärks av den starka kontrasten mellan vitt och svart.
Vi får väl se om färgerna, eller snarare bristen på färger, lever kvar när vi får se båtarna i produktion. Men det är i vilket fall ett lappkast om man ser till Ryds tidigare modellprogram som haft både skrikrött och Iprenmannen-blå markörer.
Ryds nya 735 VI ser ut att bli en sol- och badbåt med mycket svängrum och en liten ruff under soldäcket.
Nu har man alltså valt en tuffare ton och därtill ett helt annat designupplägg med centerkonsol, upphöjt fördäck och en fast konsol med soffa istället för stolar på det för båtvärlden frustrerande vanliga upplägget med rangliga piedestaler.
Jag kan inte låta bli att urskönja likheter med Iron boats som Mannerfelt design team tog fram tillsammans med Järnbröderna ifjol. Vi känner igen rutan väldigt väl och upplägget med sittkonsolen – en snygg lösning som visat sig fungera väl. Men samtidigt är kontrasten stark mot Iron, inte minst då friborden på vanligt Rydsmanér är väldigt höga.
Måtten på nya Ryds 735VI är 7,2 x 2,58 meter och max tillåtna motor är 250 hk. Det finns ingen officiell viktsiffra ännu men om Ryds fortsätter på sitt fina inslagna spår att bygga lätt så borde max tillåtna effekt bjuda på ordentligt med fart och i sammanhanget vettig bränsleförbrukning. Som ni ser på bilderna så kan man välja mellan inom- och utombordare.
Om ni tror att VI står för version sex, så tror ni fel. Ryds har under många år satsat på vakuuminjicering och det är något de fortsätter att trumma för med all tillgänglig tydlighet.
VI står alltså för vakuuminjicering och det ger flera fördelar, såsom effektivare användning av bindmedel och därmed en lättare båt, något som Ryds gjort väldigt bra med sina tidigare modeller 488, 528, 588 och 628.
Ryds har tillverkat båtar i 70 år och när många andra flyttar utomlands så jobbar de envist på i sina lokaler i Ryd.