Hösten 2008 utlyste det amerikanska branschmagasinet Professional BoatBuilder en konstruktionstävling. Målet var att ta fram en bränslesnål, liten motorbåt. I juli 2009 utsåg en enhällig jury svenske Rolf Eliasson till vinnare.
Rolf Eliasson är en av Sveriges mest kända båtkonstruktörer där Winga, Nimbus och Aquador är båtar som kommer från hans ritbord. Men han har också ritat OverSeas, en oceanseglare, och räddningsbåtar för Sjöräddningssällskapet.
I kölvattnet efter eskalerande bensin- och dieselpriser utlyste den amerikanska branschtidningen Professional BoatBuilder i november 2008 en designtävling ”The Pursuit of Pleasure at 2 Gallons per Hour” (”Jakten på njutning vid 7,6 liter i timmen”).
Över 70 bidrag kom in från hela världen, men juryn var enhällig i sitt beslut att utse Rolf Eliasson som vinnare. Det vinnande bidraget, RM-18, är en flexibel 5,5-meters ”snurrebåt” i vakuuminjicerad sandwichkomposit.
”Form har fått följa funktion och att jag byggt flera båtar själv hjälper mig att göra konstruktioner som också är byggbara både ekonomiskt och praktiskt, säger Rolf Eliasson. Målsättningen har också varit att göra båten flexibel, praktisk och billig.”
Basmodellen har enbart en styrpulpet med förarsäte. Resten av båten är tom. Via kompletteringar – som passagerarsäte, soffor/kojer med bord i för och akter och hardtop i stället för standardkapellet – förvandlas båten från en enkel transportbåt till en fullfjädrad campingbåt. Kompletteringarna kan göras successivt utan att man ändrar i grundkonstruktionen.
Det fanns flera kriterier som måste uppfyllas förutom att båten skulle dra lite bränsle: Längd max 5,6 meter, max 25 hk motorstyrka, förbrukning mindre än 7,6 liter/tim vid marschfart 15 knop och med 4 personer, vikt inklusive motor max 1200 kilo. Dessutom ska båten på ett säkert sätt ta sig fram i 8 meter/sekund mot vinden och mot 0,6–0,9 meters vågor.
Resultatet blev RM 18, en prisvärd båt för både nybörjare och erfarna båtägare och ett bra exempel på framtidens motorbåt.