Tiden då snickerier i mörkast möjliga mahogny var inne är förbi. Nu ska det vara så ljust och luftigt och helst ska båten se ut som en modern lägenhet invändigt.
Det gäller också nya Princess 62 och när man rör sig i salongen så är känslan av att befinna sig i en glaskupol inte långt borta.
Princess 62 premiärvisades på den flytande båtmässan British Motor Yacht Show i Swanwick Marina i Southampton den 19-21 maj och förutom det ovan sagda utmärker den sig också med ännu fler fönster och ännu mer ljusinsläpp under däck via fönster i skrovsidorna.
Lätt och stark
Ett nytt grepp för Princess är också att de numera vakuuminjicerar sina båtar vilket gör dem lättare, styvare och starkare samtidigt som att denna byggmetod är mer skonsam för miljön än den gamla metoden med handuppläggning.
Totalt finns det sex kojplatser som är fördelade på tre lyxiga sovhytter samt ytterligare två kojplatser i en snäppet mindre lyxig hytt för besättningen.
De dubbla Volvo Penta D13-motorerna på vardera 900 hk ger en behaglig marschfart på drygt 20 knop och en toppfart på drygt 30.
Man kan också få dubbla Caterpillar 12.9 (2 x 1000 hk) om man så föredrar. De 200 extra hästkrafterna ger dock bara en minimal (knappt mätbar) extra knuff i fart och acceleration.
Se också:
Han sålde allt och flyttade in i en Princess 65!
Princess V48 – mer ljus, mer rymd!
Princess S65 – fräckaste versionen hittills.
Princess 62 | |
Längd ö a: | 19,34 m |
Längd exkl. pulpits: | 19,09 m |
Bredd: | 5,03 m |
Djupgående: | 1,49 m |
Vikt: | ca 29 300 kg |
Motor alt. 1: | 2 x Volvo Penta D13 (2 x 900 hk) |
Motor alt. 2: | 2 x Caterpillar 12.9 (2 x 1000 hk) |
Toppfart alt. 1: | 30-31 knop |
Toppfart alt. 2: | 30-32,5 knop |
Bränsle: | 3 400 liter |
Vatten: | 793 liter |
Mer info: | http://princessyachts.se |