Om någon avstått köp av en lyxig motoryacht på grund av höga bränslekostnader finns nu anledning att tänka om. En ny redan prisvinnande skrovtyp med svävarliknande egenskaper ska minska bränsleförbrukningen med 50 procent men bibehålla toppfarten.
Bakom projektet står den radikale designern Ulf Tudern som också är VD för det i Sandefjordbaserade företaget Effect ships international AS.
Han applicerade sin nya design på ett 65 fot långt skrov 2010 och fick pris för bästa innovation i en av kategorierna för European Poweboat of the year. Nu ska projektet bli verklighet på en 72-fots lyxmotoryacht.
Den så kallade ASV-teknologin är patenterad över hela världen men exakt hur tekniken fungerar är ändå hemligt. Men om man granskar bilderna på skrovet känns den rimliga förklaringen till den påstådda framgången att man lyckas leda in luft i en “kammare” under skrovet som bygger upp en luftkudde som minskar motstånd och därmed svall och bränsleförbrukning. Designen har redan testats på en 65-fot lång prototyp och sägs alltså fungera fint.
Längst ner på sidan finns en enkel video där jag faktiskt tycker att man kan se att båten går väldigt lätt för att vara så stor.
Ulf Tudern hävdar att man kan spara upp till 50 procent av bränslekostnaderna i jämförelse med en konventionell motorbåt i samma storlek. Tekniken ska fungera på i princip alla båtstorlekar, även flerskrovsbåtar ska kunna dra nytta av tekniken.
Det sägs att skrovet ska fungera utan powertrim och trimpalan.
Enligt bilderna kommer båtarna att förses med Volvo Pentas framåtvända IPS-drev som sägs passa skrovtypen väl. Prototypen på 65 fot var försedd med dubbla IPS 600 (320 kw) och toppade över 33 knop. Vilket kan jämföras med Delta 54(Delta 54 film) som har tre likadana drev och toppar 40 knop.
Skrovformen är verkligen intressant men hemlighetsmakeriet verkar stort.
Bilden ovan avslöjar en skarp vågskärande för och tanken verkar vara att båten ska glida på två smala “skidor” och lyftas av luftrycket som skapas mellan dem – likt en katamaran. Luft ska också tryckas in under skrovet med en fläkt. Når båten står stilla beräknas fläktens kraft vara tillräcklig för att lyfta vattenlinjen på den 40–50-ton tunga båten 50 till 60 cm – ungefär som en svävare. Allt detta ska verka för lägre motstånd.
Ovan vattenlinjen är den största fördelen gentemot konventionella lyxmotoryachter att bredden är mer tilltagen och att ytorna därmed är större.
Bredden är hela 6,7 meter. I salongen finns åtta rymliga middagsplatser.