Recptet är att kombinera en lättdriven båt med en effektiv elmotor och framförallt ett batteri med stor kapacitet – i det här fallet en Avon RIB med samma typ av batteri som används i BMW i3 uppe på torra land.
Det ger en toppfart på 26 knop. Gott så – men viktigare är att man kan köra i blandad planingsfart i upp till 90 minuter innan det är dags att plugga in kontakten och ladda upp batteriet igen.
Avons RIB:ar är kända för att vara av den mer påkostade sorten med bland annat pontoner i stryktålig hypalon och en detaljkvalitet av det högre slaget.
Den nya eldrivna RIB:en är främst tänkt som tender till större lyxbåtar men än dröjer det innan den är färdigutvecklad och klar att tjäna sitt moderskepp.
Premiärvisningen av den färdiga båten planeras till någon gång under 2019.
Se också:
Vi testar finsk elbåt med teknik från BMW i3!
Zodiac 550 – nu med bärplan!