Den är 23 meter lång och har med sina fyra motorer och ytskärande drev en toppfart på 54 knop. Men det är inte det som är spektakulärt.
Nej, för det häftiga när det irländska båtvarvet Safe Haven publicerar sina videor är som vanligt att de utsatt sina båtar för horribla våg- och väderförhållanden.
Så även denna gång och det är onekligen intressant att se bilderna på den vansinniga framfarten och försöka förstå hur deras senaste modell i XSV 20-serien fungerar i praktiken.
Jag har tidigare försökt mig på att förklara hur denna udda hybrid mellan en enskrovsbåt och katamaran fungerar och det kan ni läsa mer om här.
Denna gång gav man sig ut under stormen Brendan som drog in över Irländska sydkusten i januari 2020.
Tekniken gör otvivelaktigt sitt för att båten ska dra blickar till sig och Frank Kowalski och Safe Haven Marine verkar vara mer än nöjda med konceptet. Men enligt andra förståsigpåare är det inte självklart att detta är rätt väg att gå för att få en båt som både är extremt snabb, effektiv, stabil och oöverträffat sjövärdig.
Thunder Child ska slå rekordet över Atlanten.
Det har ryktats om att toppfarten och manöverbarheten inte alls blivit som förväntat. Men lyssnar man på tillverkaren Frank Kowalski så verkar allt ändå gå vägen och enligt de senaste utsagorna så ska den senaste modellen klara 54 knop i toppfart.
Safe Haven har gort sig kända genom att filma sina testkörningar. Senaste åren har de testat små drönare till bristningsgränsen och störtat fem stycken Dji Phantoms i jakten på balla bilder.
Målet är att den guldfoilerade båten på bilderna ska sätta Kowalski, hans team och framförallt varvet på kartan än mer än tidigare. Man vidhåller nämligen planerna på att korsa Atlanten på rekordtid med rutten Canada-Irland via Island och Grönland.
För ändamålet har man rustat båten med en bränsletank på 8 000 liter. I en marschfart på 40 knop ska bränslet räcka i över 800 sjömil, vilket alltså betyder en förbrukning på 10 liter per sjömil.
Rekordförsöket ska genomföras någon gång under 2020 och Hamnen.se kommer att fortsätta följa projektet och återkommer med rapporter kring förberedelserna inför rekordförsöket.