Targa 32 – ny stridsvagn med förfinad bokomfort

Targa 32 – ny stridsvagn med förfinad bokomfort

Gustav Morin

Targa forifranTarga var först med konceptet skärgårdsjeep och de håller stilen – minst sagt. För en oinvigd syns inga enorma ändringar sedan Targa 29:an kom 1989. Varför vinna ett vinnande koncept? Senaste modellen är 32 fot och finaste förändringen ser ut att vara badbryggan.

Targa tillverkar båtar som används av yrkesfolk världen över. Men i vårt land används de nog mest av privatpersoner som gillar att vistas på vattnet oavsett årstid och väder.

Nya Targa 32 är en perfekt storlek för att ge sig ut i alla väder men samtidigt kunna ta med sig familjen på en bättre semester, två vuxna och två barn sover gott ombord och har hytten som salong med fin sikt åt nästan alla håll. 

Nykomlingen ersätter Targa 31 som tillverkats sedan 1997. Senaste uppdateringen som gjordes på Targa 31 var den negativa akterspegeln och blev då kallad T31+.

Targa 32 har fått den negativa akterspegeln som standard då den var mycket uppskattad och fick en ”modernare look”. Den nya modellen är bredare för att ge mer volym inne i båten. Tillverkaren hävdar att det åstadkommits utan att påverka sjöegenskaperna nämnvärt.

Skarmavbild_2011-07-15_kl._16.35.48

Förpiken har blivit större med två fullängdskojer med längden 210 cm. På fördäck finns fortfarande en U-bänk. Durkluckan har dock utgått till förmån för en större förkabin.

Akterkabinen har fått en större dubbelsäng (204×104 cm) och badrummet har fått mer volym och en fast el-toalett. Övrigt som ska försköna och förbättra den nya 32 fotaren är högre stäv, framåtlutande tak, teakräcken och dubbla dörrar till badbryggan.

En annan nyhet är att skrovet till den nya båten tillverkats enligt vakuuminjicerings-metoden. Det tär mindre på miljön, är hälsosammare för båtbyggarna och ger ett starkare skrov. 

Båten kommer till Sverige för första gången på Stockholms flytande båtmässa i Wasahamnen första helgen i september.

Skarmavbild_2011-07-15_kl._16.35.35
Targa är kända för att gå stadigt och komfortabelt i vilken sjö som helst. En del av förklaringen är att båtarna är kraftigt byggda vilket dessvärre också medför hög vikt och stor bränsleförbrukning.

targa_32_badbrygga
Badbryggan på nya 32an ger båten snyggare profil och bättre funktion. Det är en av tidigare Targaägare efterlängtad lösning.

Targa_32_interior
Interiören är som vanligt kantig och lastbilslik. Det är funktion före flashig design. Här går det utmärkt att både stå och sitta och köra och det finns gott om svängrum.

Skarmavbild_2011-07-15_kl._16.36.16
Täckta båtar borde alltid ha en extra förarplats utomhus. Både för att få känna fläkten genom håret men också för att ge bättre översikt i trånga passager.

Targa 32 CFC
Längd: 10,78 m
Bredd: 3,37 m
Djup: 0,90 m
Vikt: 6 300 kg
Motorer 1–2 x Volvo Penta D6 på 400 hk
Toppfart: Toppfart 46 knop
Bränsle: 800 l
Vattentank 150 l
Pris med Yamaha 40: Ca 2,8 miljoner kr
Mer info: www.targa.fi eller www.sea4you.se

Gustav Morin

batar_motorbatar_2011_Targa_32_Skarmavbild_2011-07-15_kl._16.36.00

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

Voyager 700

Voyager 700 Cabin – Ryssen kommer!

Hamnen.se testar Falcon C7.

Falcon C7 – tystnad tagning!

puff_Alukin_SCR_950_WA_5

Alukin SCR 950 WA – värdig transport i expressfart

puff_REALCRAFT_600_Cabin_1

Realcraft 600 Cabin – billig men bra?