Swede Ship Marin vid Djupviks varv på Tjörn har konstruerat och byggt den nya sjöräddningskryssare som snart ska levereras till norska sjöräddningssällskapet och stationeras i Nordnorge. Det nya 24 meter långa fartyget ska kunna gå halvvägs till Island, hämta en fiskebåt och bogsera den tillbaka till Norge.
Swede Ship Marine har en lång tradition inom varvsindustrin och ett av varven – Djupvik Shipyard – har mer än 100 års historia. Leveranserna till Kustbevakningen och marinen inleddes redan 1937, svetsning i aluminium i 1950 och produktionen i kompositmaterial 1979.
Gruppen består av tre moderna och högt specialiserade varv, Djupvik Shipyard, Swede Ship Composite och Swede Ship Yachtservice, alla belägna på västkusten i Sverige.
Djupvik Shipyard är specialiserad på aluminium och stål, med en kapacitet att bygga fartyg upp till 40–50m. Kunderna är främst olika myndigheter, det vill säga marinen, Kustbevakningen, Sjöfartsverket och Sjöräddningssällskapet. Typer av fartyg är patrull-och övervakning båtar, båtar transport, båtar pilot och små passagerartransporter.
Swede Ship Composite bygger fartyg upp till 50 meter i längder, bara i kompositmaterial. Bland dessa finns sjöräddning fartyg i olika storlekar, katamaraner för seismiska forskning och olika passagerarfartyg.
Bilderna togs en dag i kuling utanför Tjörn i förhållanden där man själv inte skulle vilja råka ut för soppatorsk eller haveri. Kapaciteten och snabbheten imponerar.