Den nya båten kommer att byggas i tre olika utgåvor, alla på samma skrov. Den första blir en helt öppen modell, sen kommer en hardtopmodell och en med kabin. Alla har ett säkerligen effektivt skrov med skarp v-botten på 22 grader och två luftsmorda steg. Inledningsvis kommer båtarna att byggas med handupplagt glasfiberlaminat med riktade fibrer, men framöver finns också tankar om att använda kolfiber.
Det är utombordare som gäller och som mest kan man få 200 hk på vardera motor, vilket ska ge en toppfart på 45 knop.
Till skillnad från många liknande båtar har man valt att lägga en ruff i aktern istället för i fören. Istället för en stor stor dieselinombordare finns där en rejäl koj. Ovanpå finns en fin solbädd.
– Vår design baseras på de unika fördelarna med rib som har enastående hanterbarhet, låg vikt och överlägsen säkerhet, säger Jan-Erik Viitala som varit vd för Paragon i tre år och för XO i ett år.
Att utveckla nya koncept för den europeiska marknaden är väldigt spännande. Med vår erfarenhet från tidigare varumärken har vi många idéer att bygga vidare på för att kunna erbjuda en helt ny båtupplevelse, säger Sakari Mattila.
De första båtarna ska stå klara i början av nästa år.
Axopar 28 T-Top | |
Längd: | 8,60 m |
Bredd: | 2,85 m |
Vikt: | ca 1 790 kg |
Max motor: | 300 hk eller 2 x 200 hk |
Bränsle: | 300 l |
Djupg: | 0.75 m |
Antal pers: | 8 |
Toppfart: | 45 knop |
Pris: | 45 900 euro inkl moms på 19 procent moms |
Mer info: | www.axopar.fi |