Trenden är tydlig. Allt större båtar, som för bara några år sedan ansågs självklara med inombordare och ingenting annat, erbjuds nu med utombordare. Av flera anledningar. Utombordare är mer lättskötta, kräver mindre underhåll och finns numera med så pass mycket kraft att de fungerar på stora ekipage.
Linex Boats var dock tidigt ute med att erbjuda utombordare (225 hk) på sin 24-fotare, redan för 12 år sedan, som ett alternativ till den Volvo Penta KAD 32:a. Motorbrunnen blev för skrymmande och vinsten med att få mer plats ombord genom att hänga motorn utanför båten gick i stort sett helt förlorad.
I detta nya försök ser det bättre ut. Dels för att utombordarna har blivit såväl kraftigare som snålare och renare. Men kanske framför allt för att man den här gången har valt att hänga utombordaren på en konsoll/bracket utanför båten och inte i en skrymmande motorbrunn.
Totalt sett har detta bäddat för en föredömligt stor och plan på däcksyta bakom hytten. Sedan följer konkreta fördelar, i jämförelse med inombordare, så som billigare inköp, lägre servicekostnader och tryggare gång under vintermånaderna.
Nackdelarna med en Suzuki 200 hk på akterspegeln i stället för en Volvo Penta (D3 220 hk) är att utombordaren drar 3-4 deciliter mer per sjömil och att utombordaren kommer med en viss stöldrisk.
50 knop!
Med en Suzuki 200 hk som drivkraft kan man räkna med en toppfart på runt 34 knop. Tycker man att det verkar lamt så kan man ladd på ända upp till 400 hk. Antingen form av 1 x 400 hk eller 2 x 200 hk. Med 400 hk räknar varvet kallt med en toppfart runt 50 knop.
I övrigt känns Nordstar 24 igen med sina tre skjutdörrar som leder in till hytten och sin kompakta styrhytt, sin förruff med kojplatser för två och ett separat toalettutrymme.