Ett långt, smalt och sylvasst skrov på 23 grader. Och så en motor på 200 hästkrafter. Det är egenskaper som gör Nordkapp Avant 705 till ett särdeles temperamentsfullt åk och något av en havets motsvarighet till landbackens sportbil.
Men till skillnad från sportbilar så bjuds här också sittplatser för sju personer – med acceptabelt benutrymme dessutom. Sedan har den en inredningslayout som tyder på att någon har ansträngt sig och haft höga ambitioner.
Den som har tänkt till heter Espen Thorup. Han har en förmåga att hitta egna och annorlunda lösningar som förenklar båtlivet.
Smidig passage
– På den här nya bowridern är till exempel passagen mellan den bakre och främre sittbrunnen förskjuten åt babord, vilket får det att kännas luftigt, säger Hamnen.ses Gustav Morin efter att han testkört det första exemplaret av Avant 705 i Italien.
Gustav fortsätter:
– Det har i sin tur gett plats för ett förvånansvärt stort utrymme under själva styrpulpeten. Ett utrymme som faktiskt kan rymma en toalett.
Totalt finns det sju bra sittplatser i skydd bakom vindrutan och ytterligare ett par i den främre brunnen. Om solen till äventyrs skulle titta fram kan man med fördel göra om alla säten till rejäla solbäddar.
Till detta kommer en lång rad snitsiga funktioner. En del identiska och en del bara snarlika de lösningar som finns på andra Nordkapp-modeller (se länkar till tester och artiklar om Nordkapp längst ner i artikeln).
Se också:
Test – Nordkapp Enduro 705.
Test – Nordkapp Enduro 605.
Test – Nordkapp Enduro Ranger 605.
Konstruktörens tankar – Nordkapp Enduro Ranger 605.
Nordkapp Enduro 705 | |
Längd: | 7,05 m |
Bredd: | 2,3 m |
Vikt utan motor: | ca 1 300 kg |
Vikt med motor: | ca 1 520 kg |
Djup med motor: | 0,9 m |
Bränsletank: | 200 l |
Max bottenvinkel: | 23,5 grader |
Max antal personer: | 7 |
Motor: | 150-250 hk |
Toppfart: | +50 knop |
Pris: | Ej klart |
Mer info: | www.nordkapp-boats.no |