En helt vanlig Nimbus 27 S – det vill säga skrov, däck och inredning. Motorn är en elmotor och med 600 kg fullt laddade litiumbatterier klarar den en distans på 20 sjömil i 22–23 knop. Nimbus 27 S E-power hade världspremiär i Stockholm och den kommer att visas på Scandinavian Boat Show, Älvsjö, 4–8 november.
Nimbus nya Nova 27 S med elmotor kommer farande några meter från kajen i full planing, den gör en sväng i Nybroviken, saktar in och lägger till vid bryggan.
Det hörs ingenting, det är märkligt tyst.
“Är motorn igång?”, undrar en av de många journalister som har samlats på bryggan för att ta del av nyheten.
“Nej, jag har faktiskt stängt av den. Men jag kan slå på den igen”, säger föraren.
Ett svagt klickljud hörs, sen är det lika tyst som förut. Det enda som hörs är trafiken från Strandvägen.
Att denna Nova 27S är en ovanlig båt, till och med en så kallad koncept-båt, blir klart först när motorluckan öppnas. Där döljer sig två elmotorer på rad, en rektangulär styrlåda och en hel del batterier.
“Vi har även den del batterier i fören”, säger föraren.
Båten sägs vara god för 27 knop men den ska köras med en marchfart på cirka 22 knop. Drevet är ett vanligt inu-drev, propellern är standard och motorn utvecklar 180 hk vid 3 000 varv. I stort sett ljudlöst och utan vibrationer.
“50 kronor för full tank”, säger Magnus Andersson, vd för Nimbus.”Det var det som gjorde att vi verkligen förstod att det här projektet är någonting att satsa på”
Magnus ger ett exempel på hur en familj kan åka från Stockholm till Sandham, äta en god bit mat och kanske bada i några timmar. Under tiden är landströmmen inkopplad och när det är dags att åka hem igen är båten “fulltankat” – för 50 kronor.
Att det är längre än 20 sjömil från Stockholm till Sandhamn är en annan sak, men skulle batterierna laddas ur helt finns en dieseldriven generator att starta i nödfall.
2 000 gånger kan batterierna laddas ur sen måste de bytas. Men från Nimbus är man noga med att påpeka att livslängden på batterierna är cirka tio år, om de laddas innan de är helt slut.
Temperatur brukar vara en kritisk faktor för batterikapacitet, men där menar man från Nimbus håll att det inte har varit några problem; “Båten körs ju mest under varma perioder och idag när det är kyligt har det gått bra”.
Projektet startade för ett och ett halvt år sedan och Nimbus ser en stor marknad, framför allt till Tyskland.
“På tysklands floder finns det inte längre någon möjlighet att tanka bränsle. Båtägare måste bära dunkar. På Bodensjön är det mycket strikta miljökrav och detsamma i Kalifornien”, säger Magnus Andersson.
Stockholms miljö-och fastighetsborgarråd är också givetvis positiv till Nimbus nya satsning på elmotorer.
“När vi ser sådant här hända inom fritidsbåts-sektorn kan miljödiskussionen om vår skärgård ske på ett annat plan. Nu finns positiva exempel som främjar miljön. Och jag är gärna med i diskussionerna om att placera ut el-stolpar i Stockholms skärgård”, säger Ulla Hamilton.
Knappt en vecka efter presskonferensen beslutade Nimbus att visa Nimbus 27 S E-power på Scandinavian Boat Show, Älvsjö, 4 -8 november.
“Uppståndelsen kring den här båten blev så stort så vi har nu beslutat att visa den på Scandinavian Boat Show, säger Magnus Andersson.
Magnus berättar vidare att intresset från stat och kommun varit stort då man ser en miljövänlig efterträdare till de båtar som framför allt skärgårdskommuner använder i dag.
“Till kommande säsong går det inte att få fram någon Nimbus-båt med E-power. Däremot är det fullt möjligt till säsongen 2011. Utvecklingarbetet fortsätter och redan nu i januari kommer den nya tekniken med fördubblad batterikapacitet att börja testas”, säger Magnus Andersson.
Text o foto: Hasse Bauer
Film från en av de första provturerna med Nimbus Nova 27 S E-power. (Filmen är inspelad utan ljud)