Tanken var att ta fram en båt som skulle kunna ersätta både en snipa och en RIB. Ett vågat grepp kan tyckas eftersom det är två båttyper som har ytterst lite, om ens någonting gemensamt. Men här är resultatet.
I grunden är det en robust båt för farter kring 15-20 knop. Den har fått sina former på Gabriel Heymans ritbord. Gabriel är känd för sina vackra segelbåtar och lyxiga yachter. Hans kännetecken är harmoniska skrov med innovativa och trivsamma inredningar.
I detta fall har strävan varit att kapa en praktisk och ombonad öppen motorbåt med lättdrivet skrov som är befriad från onödiga krusiduller och fördyrande designlösningar.
Istället för den, för axel-båtar, traditionella layouten med främre sidobänkar och trång passage runt motorhuven finner man en så kallad long-box mitt i båten. Detta är den självklara platsen för solbad eller för att stapla hummertinor.
Här kan även upp till sex passagerare sitta. Long-boxen rymmer ett lättåtkomligt motorrum och separat stuvutrymme om hela 270 liter. Long-boxen ger en fri passage föröver och gör det bekvämt att arbeta över relingen.
Föröver finns en dagbädd med instick under fördäck, en skyddad plats för barn eller husdjur. Eller kanske för en eftermiddagslur.
Akteröver ligger båtens sociala centrum med U-soffa och ett litet fällbord monterat på sittbågen (leaning post).
I aktern finns också en integrerad badplattform. I kombination med den externa badplattformen, ett av få tillval, får man här ett mycket lättanvänt “våtutrymme”.