Med nya modellen “Carina” på 20 fot gräver Chris-Craft fram sitt dna från 1920-talet med detaljer som rak stäv med en rejäl stålförstärkning och “diamantklädsel”.
Chris-Craft är ett märke med en lång story och med ett designspråk och stil som hållit i sig sedan 1920-talet. Designen lämnar ingen oberörd och ägarna är nog lika trogna sin båt som en hund är sin ägare. Många som har en stor modell kompletterar gärna med en mindre.
Det handlar om känsla. Till exempel finns det nog ingen svensk som köpt en ny Chris-Craft med något annat än en kraftig bensinare.
– Folk vill ha en rapp motor med rätta ljudet. Det kommer finnas möjlighet att välja en Volvo Penta D3 i nya Carina men jag är tämligen säker på att det blir bensin V8:or som monteras, säger Göran Andersson från Vått.
Chris-Craft har alltid haft en retrobetonad design med blänkande kromdetaljer och klädsel som påminner om gamla amerikanska sportbilar. Med “Carina” tar de ytterligare några steg med en särskilt framtagen klädsel för just den här modellen och en ny färgton.
Formatet på 20 fot ska passa perfekt in i de riktigt stora lyxbåtarnas tendergarage och bowrider-konceptet med sittplatser i fören lär också passa för det ändamålet. När det är dags att glida in till kajen helt enkelt.
Men ryktet säger att det kommer att komma en uppföljare i samma stil under namnet Capri som har täckt fördäck och en liten ruff. Kanske kommer den att slå bättre i Sverige?
Troligtvis kommer den svenske agenten Vått inte att få hit modellen förrän nästa sommar. Men är man riktigt ihärdig och inte drar sig för att lägga 630 000 kr, som grundmodellen kostar, kanske man kan skynda på processen. Det går att få motorer från både Mercruiser och Volvo Penta med upp till 320 hk och den som inte vill snåla lägger självklart till “Heritage-paketet” med fler och större träpaneler.
Läs mer på vatt.se.