Så här ser den ut, nya Marell M15 som primärt är framtagen för polisen, militären och för att jaga pirater.
Foto: @AJBC_1.
En femton meter lång högfartsbåt från Öregrund med föraren i fokus. Det är det nya vapnet mot pirater om man får tro teamet bakom nya Marell M15.
Förutom operationer i alla slags väder, mörker och dimma i höga farter utlovas också svårslaget liten svängradie och bra grepp, vilket kommer väl till pass när pirater ska fångas in.
Förarmiljön i M15 är en uppvisning i hur man kan spela ut information i form av navigation, övervakning och all annan tekniskt tillgänglig data till besättningen.
Föraren har en skärm på 24 tum att möblera sitt informationsflöde på. Men stort fokus har också lagts på att fördela ut informationen till övriga besättningen – allt för att minska störningsmomenten för föraren i största möjliga mån. Något som såklart är en vettig tanke då toppfarten (med annan motorinstallation än den som anges nedan) enligt tillverkaren ska kunna bli 70 knop!
Extremt skålade säten, dämpade stativ och bälten ska borga för säker framfart.
Foto: Ullman Dynamics.
Första styrkeprovet för båten blev en nätt tur från Öregrund, där den färdigställts, till en militärmässa i London (se bilder från eventet här). En sträcka på 1 150 sjömil som ska ha satt båten på ordentligt prov med hårt väder.
Civil version
Hytten inreds helt utifrån kundens önskemål. Båten på bilderna är rustad för professionellt bruk med nio stycken Ullman-säten med dämpade stativ, armstöd och bälten. I den civila versionen ska det till exempel gå att önska sig sovplatser för sex personer, toalett, dusch och pentry.
Se video när Hamnen.se testar:
Volvo Penta lanserar nya D4 och D6
Marell 850 WA – båtvärldens McLaren F1
Högst delaktig i projektet med den första båten som syns på bilderna är också Volvo Penta som har bestyckat skapelsen med dubbla D6-440 DPI som ger en toppfart på 45 knop.
Foto: Ullman Dynamics.
DG DPI-dieseln, som är Volvo Pentas senaste stolthet, har ett nytt styrsystem, ny bränsleinsprutning, ny turbo och nya kompressorer, för att nämna en del och tillsammans ska detta leverera såväl högt vridmoment som pålitlighet.
Mjuk manövrering
Påtagligt är också hur det nya DPI-drevet ger mjuk manövrering med uteblivet “dunk” när växlar läggs i.
– Det handlar om en helhet från ratt och reglage ända till propellern som gör att man som förare har en väldigt precis kontroll över båten, skriver Volvo Penta i ett pressemeddelande.