Ett 15 meter långt och 10 ton tungt plåtvidunder med makalösa sjöegenskaper. Det är sjöpolisens nya vapen mot brottsligheten.
Det har nu gått ett halvår sedan Marell Boats med Patrik Söderholm svängde förbi Sjöpolisen i Nacka strand för att visa upp sin senaste skapelse.
En 15 meter lång patrullbåt som bevisligen föll polisen på läppen.
Fattas bara då detta plåtvidunder är verkligen något extra med Volvo Pentas senaste D6-motorer och DPI hydrauliska drev.
Därtill utlovas sjöegenskaper och manöverförmåga som också lär vara något extra.
– Det är klart att det kan verka vara att skjuta över målet om man tänker sig att vi bara ska patrullera skärgårdarna, säger Johan Skogfeldt, gruppchef på sjöpolisen i Stockholm.
Han fortsätter:
– Men nu sträcker sig ju sjöpolisens uppdrag längre än så. Vi ingår ju i Frontex som patrullerar EU´s yttre gränser och när vi är nere i Grekland så kan förhållandena vad riktigt utmanande på alla sätt.
Det kan ju verka som att vi skjuter över målet.
Johan Skogfeldt, gruppchef på sjöpolisen.
Bakom den uppseendeväckande patrullbåten står alltså Patrik Söderholm som har en minst sagt gedigen bakgrund som förare, byggare och designer av högpotenta aluminiumbåtar.Förutom Patriks patenterade skrovform är Marell M15 också begåvad de ovan nämnda dieslarna, nytt styrsystem, ny bränsleinsprutning, ny turbo och nya kompressorers som allt tillsammans är Volvo Pentas bidrag till den höga körkomforten.
Trots sin storlek är Marell M15 att betraktas som en riktig högfartsbåt med sin toppfart på 45 knop.
Och viktigast av allt – att ekipaget är skapat för att kunna köras i höga farter i alla förhållanden.