Hon byggs i soliga Florida av ett varv som har jagat fartrekord och byggt racingbåtar sedan 1966. Snabba båtar är med andra ord deras specialitet. Men de nöjer sig inte med att bygga båtar som bara går fort. Ett uttalad målsättning är också att leverera väldigt sjövärdiga och säkra båtar som klarar höga farter på riktigt upprörda vatten.
Magnum 51, som vi zoomar in här, har tilläggsbeteckningen Bestia, och levereras i grundutförande med två dieselmotorer på vardera 1 600 hk som i sin tur är kopplade till Arnesson-drev med ytskärande propellrar. Det ger en toppfart på drygt 60 knop och den som inte tycker att det räcker kan alltid beställa båten med upp till 2 x 1 925 hk. Oavsett vilken bestyckning man väljer så får man en båt som inte bara är snabb på plattvatten. Utan som dessutom påstås gå exceptionellt bra när havet utmanar båtåkare som mest. Detta tack vare att den är relativt smal, mycket tung i skrovet och har en djup V-botten. Men ska helt enkelt kunna hålla spjällen vidöppna i hög sjö utan att tappa löständerna.Till det ovan sagda kommer ett utrymme under däcket som mer liknar en modern lägenhet än en båt. Förutom en förvånansvärt stor salong (läs vardagsrum) finns ett bra kök som duger till den kräsnaste av kockar uppe på torra land. Även ägarkabinen är något alldeles extra, liksom gästkabinen och toalettutrymmet.
En och annan faller säkert också för den utvändiga designen med den omsorgsfullt utformade sittbrunnen och fördäcket som är stort och plant som ett salsgolv. Och som för tankarna till hur riktiga offshoreracers såg ut för ett par, eller till och med tre, decennier sedan.Magnum 51 Bestia | |
Längd: | 15,16 m |
Bredd: | 3,73 m |
Djupgående: | 1,06 m |
Vikt: | 14 400 kg |
Motor: | Cat- eller MAN dieslar (2 x 1 600-1 925 hk) |
Tankvolym: | 350 liter |
Antal personer: | 8 |
Mer info: | www.magnummarine.com |