Många stora katamaraner är hiskeligt fula. Men finska designern Juri Karinen har vänt på steken och levererar en stilfull lyxkatta med sportkänsla och många smarta lösningar. Vad sägs om bärplan, dieselhybrid, bränsle- och solceller och Volvo Pentas IPS.
Allt i samma förpackning.
Katamaraner är rätt väg att gå om man prompt vill ha en stor lyxig snabbgående motorbåt. De skapar mindre motstånd genom vattnet och saknar planingströskel, vilket gör att de drar upp mindre svall och är mycket snabbare i förhållande till bränsleförbrukningen. Därtill är de extremt stabila, även om det argumentet har blivit något svagare gentemot enskrovsbåtar i lyxsegmentet då det blir allt vanligare med gyrostabilisatorer, vilket till exempel kommer att sitta i nya Delta 80. Men sådant är dyrt.
Idel plus för katamaraner alltså. Men på utseendefronten har de inte haft mycket att komma med. De har varit plastiga och tråkiga. Det är bara segelkatamaraner som lyckats, bland andra SIG och Gunboat har gjort tuffa konstrukioner med både snygg design och extrema egenskaper.Men det ändrar i mina ögon eCat helt på. Det känns faktiskt som att den inspirerats en hel del av segelbåtarna. Dessutom har den i sitt mål att påverka miljön så lite som möjligt tagit katamaranens fördelar några steg längre.
40 procent mindre förbrukning
På enskrovsbåtar pratar man om luftsmorda steg i skrovet men på en katamaran kan man använda ett, ska vi säga “halvverkande bärplan” som minskar motståndet markant. Det ger båten mer lyft och att de drar mindre bränsle och skapar mindre svall i höga farter, således blir också färden mer komfortabel.
På eCat sitter ett stort bärplan mitt under skrovet och två små på vardera sida i aktern. Hysucat, som leverar bärplanstekniken till eCat, säger att bränsleförbrukningen på vissa av deras modeller minskar med 40 procent tack vare bärplanet.
Något som inte helt rimmar med miljötanket är dock vikten. Målvikten är 25 ton, vilket är ungefär lika med enskrovskonkurrenterna. Och visst, två skrov väger mer än ett, men en båt av den här kalibern borde mer krut läggas på att få ner vikten.
Hybriddrift
I låga farter ska eCat kunna gå på sin elektriska motor som delvis försörjs av 23 kvm genomskinliga solcellspaneler som sitter på det glasade taket. Båten använder också bränsleceller som energikälla (läs vår test av bränslecellen Efoy för fritidsbåtar). När det ska gå undan står två Volvo Penta-dieslar med IPS-drev för kraften.
Juri Karinen har redan blivit belönad med the Millennium Yacht Design Award för sin skapelse, dessvärre har ännu ingen båt blivit byggd. Men för den som är sugen att spendera sägs varvet Icarusmarine stå startklara.
Mellan skroven sitter ett stort bärplan från sydafrikanska Hysucat, vars produkter finns på alltifrån små rib-båtar till större komersiella färjor. Det ger mindre motstånd med alla fördelar det innebär. På just den här modellen har det kalkylerats fram att bärplanet ger 40 procent högre fart.
Finurligt att kunna fälla ut mittersta akterspegeln och sidorna separat. Notera också vind- och stänkskydden som “targabågen” skapar.
Tack vare teakinklädnaden blir den biffiga aktern ändå snygg. Upplysta steg är både snyggt och smart.
Läs vad vår krönikör Erling Matz tycker om motorbåtskatamaraner.
eCat | |
Längd: | 17,4 m |
Bredd: | 6,4 m |
Vikt: | 25 ton |
Antal kojer: | 6 st |
Motor: | Hybriddiesel |
Fart: | 10 – 50 knop |
Mer info: | www.jurikarinen.com |