Är snipor framtiden?

Är snipor framtiden?

Gustav Morin

Van Wijk ClassicÅr 2012 vann snipan Van Wijk 621 Classic Allt för sjöns tävling ”Årets nyhet 2012”. Gustav Morin undrar varför.

I tävlingen “Årets Nyhet” lyfter båtmässan Allt för sjön fram produkter som har ett nyhetsvärde inom design, innovation och miljö. En expertjury nominerade tolv bidrag som sedan besökare på www.alltforsjon.se och i “Årets Nyhet-montern” på Allt för sjön röstade fram till mässans slut.

Vann gjorde Van Wijk 621 Classic

Jag hoppas på att en ny trend med snålare båtar ska skapas inom båtlivet. Att de stora planande och halvplanande husbåtskolosserna med jättemotorer ska lämna plats åt mer lättdrivna båtar som fungerar bra i låga farter. Vill man ha en sommarstuga på vattnet får man finna sig i att det går långsamt. Vill man åka fort köper man en lätt båt. Helst en katamaran eller kanske till och med en båt med bärplan. Men bäst av allt miljömässugt är säkerligen att åka i en liten båt i låg fart.

Att en snipa vann Allt för sjöns tävling ifjol kanske var ett steg i rätt riktning, tänkte jag. Att intresset för små båtar med små motorer ökar kan ju inte ses som annat än en vinst för miljön. För visst var det en trend med långsamma snipor på fjolårets mässor. Både på Båtmässan i Göteborg och på Allt för sjön tog sniporna ganska stor plats. Några hade små inbyggda utombordare istället för traditionella inombordare för att få ner priset.

Då kanske det också var motiverat att vinnaren av “Årets nyhet” blev Van Wijk 621 Classic.

Problemet var ju bara att tillverkaren stoltserade med att det minsann går att klämma upp henne i 17 knop med största motorn.

En snipa i 17 knop. Wow?

Snacka om att tillverkarna och de som röstat fram den till vinnare inte hajat grejen.

Nä. I en Snipa ska man åka långsamt. Båttypen inger en mysig känsla och man accepterar att det går långsamt på ett annat sätt än om att puttrar långsamt i en styrpulpetbåt.  Och det enda som möjligen skulle kunna anses som nydanande med en snipa är om man lyckas driva den extremt snålt med elmotorer eller åtminstone diesel/el-hybrider.

Förhoppningsvis var det inte farten utan det nostalgiska som de som röstläggarna fastnade för. För det levererar Van Wijk i överflöd.

Trossfender runt skrovet, teakdurk, båtens namn och hemmahamn i guldbokstäver, den stora flaggan i aktern och ett markerat språng. Det integrerade stävmärket i fören. Plus för snipor i allmänhet som röstläggarna kanske också tog med i sitt betyg var kanske också att det ledigt finns plats för hela familjen och vänner och bekanta. Jättebra. Men nydanande? Icke.

Nu stundar nästa omgång mässor. Undrar vad som knuffar fart på sniporna i år.

Data Van Wijk 621 Classic:
Längd: 6.21m
Bredd: 2.35m
Motor: 14-54 hk
Hastighet: 7.5-17 knop
Djupgående: 0.50m
Design: Pieter Beeldsnijder
Vikt: ca 900kg   Lloyds CE-märkt:
Kustfarvatten, 6 personer
Material: Polyester

Lelle%20Modig%20rapporterar%20fr%C3%A5n%20b%C3%A5tm%C3%A4ssan

Här spanar en reporter från TV4 in Van Wijk-snipan på Allt för sjön.

Gustav Morin

batar_motorbatar_2013_Van_Wijk_621_Van_Wikj_1

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

Allt for sjon

Allt för sjön stängs på grund av Coronaviruset

Awake 1

Hetaste nytt på Allt för sjön

Reportage_2018_Fartbat_Ingang_puff_mest_fart_hp

Mässans mesta fartbåt – och vinnaren är…

Reportage_2018_NimbusT9_Ingang_puff_nimbus_t9

Nimbus T9 – andra vågen!