K–24 ett passionerat båtbygge

K–24 ett passionerat båtbygge

Gustav Morin

K-24 motorboatDen känns som en blandning av en piffig Nimbus, Marinos snyggpraktiska APB och en nostalgiskt vacker Coronet. Namnet är K-24 och skaparen är en man som inte nöjde sig med marknadens utbud.

Med ett långt och rikt båtliv bakom sig, både ombord på motor- och segelbåtar, hade Carl Krause skapat den perfekta motorbåten i sitt sinne. Han var på jakt efter en motorbåt, vacker skulle den vara, och praktiskt med bra ytor att röra sig på och med två kojplatser. Han hittade inget på marknaden och tog saken i egna händer.

Fördäcket skulle bli högt för att ruffen skulle få någorlunda rymd men också för att skydda alla ombordvarande från vind och vatten.

Som Hamnen.ses tränade ögon snabbt noterade är skrovet påtagligt likt Coronets. Och mycket riktigt. Det bygger på designen från en Coronet 24.

Båten tillverkas i Finland och har designads av Karl-Johan”Kamu” Stråhlman som bland annat står bakom segelbåtarna Finngulf och Finnflyer.

Motoralternativenä är MerCruisers 260 hästars bensinmotor eller 265-hästars diesel. Alternativt en Volvo Penta 220-hk D3.

K-24 båtarna är handtillverkade i Karislojo och kvaliteten garanteras av yrkeskunniga båtbyggare. Krause är mån om att behålla Finlands fina båtbyggartraditioner och vill hålla hantverket på hög nivå. Det är också en del i strategin att inte tillverka i stora volymer och istället bygga hantverkarkvalitet. Han satsar på att bygga 10-15 st båtar om året.

K-24 är en glasfiberbyggd båt med mycket teak. I förkabinen är det ljus ek. Öppna ytor och rymlighet var Krauses utgångspunkter vid planering – en snygg båt utan “oväsentligheter”.

Däckets sidor är breda och trapporna har planerats så att man snabbt och lätt skall kunna röra sig vid båthantering.

I förarkabinen finns alla navigeringsinstrument tillgängliga på en pekskärm rån Garmin. En speciell funktion är kapellet som är snyggt ingömt ovanför vindrutan. Vid regn kan man lätt dra ut kapellet med hjälp av längsmedgående skenor.

På däck finns gott om stuv med totalt 6 luckor, en på fördäck och fem på akterdäck.

Under sitsarna i förarkabinen finns det också gott om stuvutrymmen. Som extra utrustning kan man få en kyllåda och en spis under den ena sitsen.

K-24-båten kommer att ställas ut på Helsingfors Båtmässa 8-17 februari.

K-24 data:
Längd:     7,66 m
Bredd:    2,48 m
Djupgång:    0,80 m
Motor:    220-260 HP
Vikt:    n. 2100 kg
Hastighet:    43 kn (260hp bensin)
Bränsle:    270 l
CE klass:     C
Kojer    2
Material:        Glasfiber
Mer info: www.k24boats.com.

Gustav Morin

batar_motorbatar_2012_K-24_K-24_motoroboat_puff

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

AMT 210 DC test.

AMT 210 DC – återhämtning efter knockout!

Nimbus C11 Puff

Nimbus C11 – en allväderspjäs i finkläder

Nimbus T8 puff

Nimbus T8 – nya storsäljaren?

Test av Flipper 800 DC.

Flipper 800 DC – reinkarnerad