Hamnen.ses Gustav Morin har testat nya Iron 767 och här får vi ta del av första intrycken.
Nå, Gustav – är Iron 767 så unik som tillverkaren påstår?
– Det finns definitivt saker som gör den spännande. På det hela taget har man gjort bra lösningar utan att krångla till det. Soffor och säten är integrerade utan rangliga stativ – till exempel. Sedan är skrovet basic och fritt från tvärgående steglister – men ändå väl så effektivt. För att nämna en del.
Du har kallat den för en halvrib. Vad menar du med det?
– Det är en tålig båt i en snygg förpackning men man har en kraftig avbärarlist istället för en luftfylld tub som kan få punktering. Gilla!
Första intrycken när det gäller köregenskaperna?
– Man kan säga att köregenskaperna stämmer överens med utseendet, på ett sätt. Men på ett annat sätt inte alls för trots att den har en lång vattenlinje och ett brett (läs rymligt) förskepp så känns den rapp och racig.
Var vädret utslagsgivande, någotsånär?
– Absolut, det var som när västkusten är som bäst. Utmanande förhållanden och tung sjö en bit ut och nästan plattvatten när man kom i skydd bakom öar.
Hände det något extra spektakulärt under testen?
– Nja, det blev lite stökigt när jag verkligen ville se vad båten gick för där ute så Claes Olivecrona – som satt i passagerarsätet – blev uppriktigt rädd och lade sig handgripligen i körningen. Men jag motade undan honom och då gick allt bra.
Det var en lika hisnande som underhållande upplevelse att köra Iron 767.