Svenska HOC Yachts siktar på att bygga båtar utöver det vanliga. Utveckling, designarbete och själva bygget får ta den tid som krävs för att allt ska bli perfekt. De backar inte för tidsödande finlir med detaljer som andra kanske hoppar över för att spara tid och pengar.
De första renderingarna visar i mina ögon en riktigt stilren design som kombinerar drag av Delta och Nimbus, bland annat genom badbryggan och detaljerna på friborden i aktern.
Funktion och stil påminner mer om Segmo och Boghammars klassiska Magnum med hytt, rent och långt fördäck och rejäla räcken. Men man luras av linjerna, HOC 33P Coupé är en mycket bredare och stadigare båt, vilket ju är super så länge det nya skrovet kan bibehålla högt gånglänge och låg friktion.
Jag gillar den rakare stäven och den grova avbärarlisten, det ger längre vattenlinje och bättre kajstudsegenskaper. Stiligt och smart är också de integrerade takräckena i hytten och handtaget på badbryggan.
Trots den tuffa och funktionella framtoningen finns även en känsla av oerhört linjerena och svindyra Van Dutch. Jag tror det är språnget som gör det.Självsäker satsning
– Vi behöver inga vulgära och uppseendeväckande framtidslinjer för att stå ut från mängden. En minimalistisk tidlös design fungerar bättre då det är på insidan och under ytan som de stora innovationerna framförallt ligger, säger Vilhelm Djurberg, vd för HOC Yachts.
Han fortsätter:
– Gångegenskaperna kommer att bli en ögonöppnare för vad som är möjligt. Man ska kunna njuta av skärgården i alla väder och inte heller behöva backa för långa distanser på öppet hav. Vi har funktioner och byggkvalitet som marknaden inte sett tidigare.
Stora och självsäkra ord. Men så är också HOC Yachts mål att höja ribban i båtbranschen och bli ett exceptionellt exempel på hur effektivt och bekvämt en planande 33-fotare kan gå.
– När jag blev introducerad för Petesteps innovation vintern 2014 skapades en vision om att bygga en båt med mjukare, säkrare och tystare gångegenskaper än någon tidigare upplevt. Samt användarvänlighet utöver det vanliga, säger Vilhelm Djurberg.
Revolutionerande gångegenskaper
Nyckeln till att nå de storslagna målen är alltså Petesteps nya patenterade skrovteknik, som istället för att trycka vatten åt sidorna omvandlar energin i ”sprayen” till lyft och framdrift.
– Den unika kombinationen av goda egenskaper är inte fysikaliskt möjlig med ett vanligt v-bottenskrov, med eller utan spraylister, eller med ett stegat skrov, säger Jonas Danielsson, Chief Technology Officer på Petestep AB.
– Detaljerna gör helheten och ingenting har lämnats åt slumpen, kommenterar designern Patrik Ekman.
I linje med Tesla
Förarmiljön är ett exempel på innovation och genomarbetade detaljer. Den är extremt sparsmakad med i princip alla funktioner och all information tillgänglig på samma sätt som i en Tesla – genom en välvd 29-tums skärm. Samt genom ett gäng knappar på ratten. Ipad och smartphone är integrerade i instrumentpanelen.
Kvalitetsbygge
På varvet Swedish Composites AB i Visby jobbar nu 14 båtbyggare med projektet. Alla har tidigare erfarenhet från Nimbus och J-Craft.
– HOC 33P Coupé är det mest genomarbetade och välplanerade projekt som någonsin genomförts på det här varvet, säger vd Niklas Lundh.
Det återstår bara några veckor till första testerna. Vi på Hamnen.se återkommer snarast med test av HOC 33P Coupé för att se om det finns sanning bakom de stora orden.
HOC 33P ser också ut att komma i en version med efternamnet Open framöver.HOC Yachts finns på Facebook fram till lansering då även www.hocyachts.com publiceras.
HOC 33P Coupé | |
Längd: | 10,17 m |
Bredd: | 3,04 m |
Svartvattentank: | 100 l |
Bränsletank: | 400 l |
Vattentank: | 100 l |
Motor: | Volvo Penta D6-400 hk |
Bäddar: | 2+2 |
Batterier: | 12V/400Ah |
CE-klass: | B(Offshore), 8 pers |
Kontakt: | vilhelm@hocyachts.com eller 070 324 35 15. |
Mer info: | HOC Yachts |