Greenline 36 – tre knop på bara sol!

Greenline 36 – tre knop på bara sol!

Redaktionen

Nya Greenline 36 Hybrid lättdriven och god för 16 knop med 220 hk. Gott så. Men mer intressant är att den är självförsörjande en solig dag. I max tre knop vill säga.

Utöver det finns förstås många fler möjligheter. I tre knop kan båten alltså teoretiskt framföras i all oändlighet – så länge solen lyser. I fem knop kan denna hybridbåt köras i lika många timmar på bara el, innan batteriet tar slut. Maxfarten med eldrift är 6,5 knop.

Med det största dieselmotoralternativet, en Yanmar på 300 hk, kan den komma upp i 25 knop.

Vi har alltså att göra med den senaste båten i Greenlines stolta flotta. Enligt planen ska den vara klar för sjösättning om mindre än en månad och för den breda allmänheten visas den upp för första gången på båtmässan i Cannes den 6-11 september.

Tvärare slut
I en rak jämförelse med föregångaren, Greenline 33, ska detta nyutvecklade skrov vara ännu litet mer lättdrivet. Dels på grund av ett något planare och tvärare slut på akterskeppet. Men också av andra anledningar som varvet talar tyst om.

I övrigt utmärker sig nyheten med ett väl tilltaget gångbord längs styrbordssidan för smidiga passager mellan för- och akterdäck. En välkommen finess är också sidodörren som gör att man snabbt kan röra sig mellan förarplatsen och däcket.

Snitsigt med bardisk
Stora ansträngningar har gjorts för att få salongen såväl som övriga utrymmen att kännas ljusa och rymliga. Tack vare att salongssoffan är upphöjd kan även passagerare ha koll på vad som sker runt om båten. Vinkelpentryt är begåvat med en extra finess i form av en bardisk som är vänd ut mot akterdäcket.

Mycket ljusinsläpp i den så kallade kaptenshytten.

Mest utmärkande är kanske ändå det som man kallar för kaptenshytten som är belägen i fören har sällsynt generösa förvaringsutrymmen i form av lådor och skåp. Men framför allt har den ovanligt gott om fönster och ventiler. Gästhytten är belägen längst bak i båten.

Som vi konstaterade efter testen av lillasyster Greenline 33 så ska man inte ha bråttom i denna båt.

Lockas man av tanken att kosta på den det största motoralternativet, en Yanmar på 300 hk, och att bränna iväg i 25 knop så avslöjar man tydligt att man har missuppfattat hela grejen.

Största upplevelsen får man när båten glider fram ljudlöst och nära nog gratis på eldrift i trakterna kring 5 knop.

Se också:
Greenline hybrid – vi testar eldrift i ytterskärgården.
Greenline 48 – hybrid med mäktig flybridge.
Ny större hybridbåt från Greenline.

Greenline 36 Hybrid  
Längd (med peke): 11,99 m
Längd (skrov): 11,32 m
Bredd: 3,75 m
Vikt: ca 7 000 kg
Motor: Volvo Penta D3-220 (220 hk)
Bränsle: 700 liter
Vatten: 400/600 liter
Solceller: 1 140 W
Förbrukningsbatteri: 5.7 kW Li-Po + 5 kW inverter
Elmotor/generator (tillval): 10/7 kW
Pris (med Volvo Penta D3-220): från ca 2 700 000
Kontakt: www.bavariasverige.se

Redaktionen

batar_motorbatar_2016_Greenline36_Greenline36Ingang_Greenline26Ingang

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

XShore_Eelex_puff_2

X Shore Eelex 8000 – i duell mot känd fossilbåt!

Awake Electric surfboard puff

Awake – vi testar svenska elsurfbrädan!

Electric sailing

Elmotor i segelbåt – så resonerar långseglarna!

Flax27-Greenboats-2019_JKu_2893-min-3

Flax 27 – byggd av fröer och PET-flaskor!