I Norge är namnet Sollie synonymt med snabba båtar med välsvarvade skrov. Nu har bröderna Pål och Henrik Sollie tagit fram två nya fartmonster i form av RIB-båtar på 29 respektve 38 fot. Den sistnämnda god för mer än 100 knop om man bestyckar den med 2 x Illmor V-10 bensinmotorer på vardera 725 hk.
De nya Goldfishmodellerna ställdes ut på Cannes Yacht Festival tillsammans med varvets flaggskepp på 50 fot. De hann också med en spektakulär tur över Medelhavets dyningar.
Vid färd på öppet hav i upp till 100 knop gäller det att ha riktiga racingstolar.I övrigt har Goldfish 38 Supersport allt som skapar en första klassens offshoreracer. Dit hör ett skrov med trippla steg, stålpropellrar, fjädrande ståstolar och ett mycket lättdrivet skrov.
Ny behöver man förstås inte förse den med så mycket som 1 450 hk. Om man till exempel nöjer sig med ett par Mercury-dieslar på vardera 370 hk så får man ändå en toppfart på 72 hisnande knop och en i sammanhanget riktigt imponerande förbrukning på 1,35 liter per sjömil i 40 knop.
Helt nya lillasystern, vars fullständiga namn är Goldfish 29 Sport, är också en fartmaskin med ett extremt racingskrov med trippla steg. Men här får man nöja sig med ett singelmontage på mellan 300 och 520 hk. Det sistnämnda alternativet ger också en toppfart på 72 knop och förbrukningen i 40 knop med en 300 hästars diesel sägs vara 0,7 liter per sjömil och 0,57 i 25 knop. Snålt och snabbt är ledorden för Sollies båtar. Med rätt teknik går det att hålla hög fart även i hög sjö. Hamnar man snett tar stödhjulen (pontonerna) emot och rätar upp båten.
För designen av dessa minst sagt extrema fartbåtar står Pål Sollie som startade Goldfish Boats AS ihop med brodern Henrik 1993. Dessförinnan hade han en framgångsrik karriär inom båtracing där en andraplats i VM i Offshore 4-liter hör till de tyngre meriterna.