Ett år har gått sedan Hamnen.se rapporterade om Candela Speed Boat som såg ut att kunna bli världens första elektriska bärplansmotorbåt med tillräcklig prestanda för att kunna ersätta traditionella fritidsmotorbåtar.
Sedan dess har båtentusiasten Gustav Hasselskog jobbat hårt för att få drömmen att bli verklighet. Inte minst genom att värva ett kompetent lag som var och en är expert på sitt område.
Den senaste värvningen var Hugues de Turckheim som är en av världens ledande experter på bärplan och som kanske mest är känd som en av männen bakom, L’Hydroptère, världens snabbaste segelbåt.Totalt är de nu ett sex man starkt lag (se laguppställningen här) som sparkar igång den första prototypen av Candela Speed Boat nästa vecka. Sex män som med sina samlade erfarenheter är förvissade om att de har något stort på gång.
Nu som enskrovsbåt
Den stora skillnaden mellan den båt man nu börjar bygga och den båt som fanns på ritning för ett år sedan, är att man nu har övergett tanken på att bygga katamaranskrov. Det har visat sig att det inte är den bästa lösningen.
– Av aerodynamiska skäl kommer en enskrovare att uppträda mycket lugnare i sjön eftersom det inte släpper in någon luft under sig som kan ställa till det. Dessutom får vi också en lägre tyngdpunkt, säger han.
Candela Speed Boat kommer att vara helt byggd i kolfiber. Nästa vecka levereras skrovet och däcket från kolfiberexperten Saertex i Hamburg, vars största kund för övrigt är den amerikanska flygplanstillverkaren Airbus.Om allt går enligt planerna så kan vi testköra Candela Speed Boat prototyp nummer ett redan i januari. Sedan följer otaliga tester och korrigeringar innan bygget av den andra prototypen börjar.
Pressa priset
– Nästa steg är sedan att göra den andra prototypen produktionsfärdig och hitta vägar för att få så låga produktionskostnader som möjligt, utan att tumma på kvaliteten. Till sist siktar vi på att börja massproducera världens första riktiga foilande elbåt, säger Gustav Hasselskog.
– För detta ska inte bli ett projekt där vi bygger tio båtar och sen lägger ner idén. Planen är att erbjuda en Tesla på sjön med tillräcklig prestanda för att kunna ersätta traditionella fritidsmotorbåtar, avslutar han.
Candela Electric Speed boat | |
Längd: | 7,50 m |
Bredd: | 2,50 m |
Vikt: | 900 kg |
Skrovvikt: | 184 kg |
Motorstyrka: | 40 kW (=60 hk) |
Batterikapacitet: | 40 kWh |
Räckvidd: | 60 sjömil i 25 knop |
Max antal personer: | 5 st |
Toppfart: | 40 knop |
Mest energieffektiv marschfart: | 25 knop |
Pris: | Ännu ej fastställt |
Mer info: | www.candelaspeedboat.com |