Det lär bli tufft att slå Targa på kvalitet. Men prismässigt ligger den tuffa fransosen i framkant. Inte minst tack vare att den har utombordare på häcken.
Den ser ut som en kompakt och modern hyttbåt med flashiga former och till synes smart utnyttjade utrymmen. Allt man behöver för att färdas snabbt och behagligt i alla väder finns ombord. Invändigt finns soffa för fem perosner, bord, toalett och därtill två kojer om man vill göra helgturer och stanna över natten. I fören finns en liten soffa och på taket en miniflybridge, folk som sett och testat den vittnar om att den trots sin ringa storlek känns djup och säker, men det ser ut som ett riskprojekt att ta sig dit. I övrigt känns båten praktiskt med breda skarndäcken och en layout som gör det enkelt att röra sig ombord.
Targa 27.1 har nästan identiska mått men är lite rymligare invändigt. Den är också nära ett ton tyngre. Targan har funnits sedan 1991 och är ett beprövat bygge som båtpressen rosat för sina gångegenskaper. Vilket betyder att den är stabil och tung och tålig men kanske inte särskilt bränslesnål. Varvet uppger att den drar 1,4 liter per sjömil i 30 knop. Andra säger 1,6 liter. Den nya Beneteaun har vi varken fart- eller förbrukningsuppifter på. Eftersom den har utombordare är den säkert inte supersnål men detta är en del i utmaningen att bygga en relativt billig båt. Den kostar nära en miljon kronor mindre än Targan som är utrustad men en Volvo Penta Diesel på 330 hk. Beneteau har försett skrovet med ett “air-step” alltså ett steg som ger mindre våt yta och lägre motstånd vilket borde främja bränsleekonomin och fart.
En del i Targans vikt ligger i solida materialval och mycket trä, sådan har inte Barracudan. Det är enkelt och plastigt men enligt bilderna ändå snyggt och funktionellt och den ger säkerligen en väldigt mycket modernare känsla än Targan. Ett gott exempel är fransosens instrumentpanel med stor integrerad plotter och snygga instrument till skillnad från Targans taffliga eftermonterade ställ.
I standardutrustningen ingår bland annat pentry på akterdäck, kylskåp på 42 liter, bogpropeller, dynor till för- och akterdäck, sjövattenpump för däcksspolning, varmvattenberedare och trädurk på akterdäck.
Data Beneteau Barracuda 9:
Längd: 8,8 m
Bredd: 2,98 m
Kojplatser: 2
Vikt: 3 200 kg
Motortyp: utombordare, Suzuki 300 hk eller 2x 200 hk
Pris: från 1 189 000 kr med 300 hk Suzuki.
Mer info: www.seacastle.se