När det stora tyska segelbåtsvarvet Bavaria sjösatte sina första motorbåtar i början på 2000-talet så var det måttligt imponerande skapelser. Det var båtar som drogs med svårartade planingströsklar och som på det hela taget kändes ängsliga i hela sin framtoning. På fjärden såväl som i hamn.
Nu är verkligheten en annan. Erfarenhet har lagts till erfarenhet och nu spottar varvet ut motorbåtar som inte bara är prispressade utan som också lockar på andra sätt. Vilket den senaste nyheten Bavaria Sport 300 är ett utmärkt exempel på.Bygger på höjden
Mer än någonting annat så känns den ovanligt rymlig för sin storlek. Ett resultat av höga fribord i kombination med att det finns gott om ljusinsläpp i ruffen i kombination med att det välvda rufftaket tillåts ta upp en bra bit av fördäcket.
Om det går enligt planen så har Bavaria Sport 300 Sverigepremiär kring midsommar.
Bavaria Sport 300 | |
Längd: | 8,95 m |
Bredd: | 2,99 m |
Djupgående: | ca 0,90 m |
Vikt: | från ca 4 000 kg |
Motoralternativ 1: | Volvo Penta D4 (260 hk) |
Motoralternativ 2: | Mercruiser 377 Mag (320 hk) |
Toppfart: | 32-34 knop |
Bränsle: | 520 liter |
Vatten: | 110 liter |
Antal kojer: | 4 |
Pris med Volvo Penta D4: | 1 120 000 kr |
Pris med Mercruiser 377 Mag: | 882 500 kr |
Mer info: | www.bavariasverige.se |