Bavaria Sport 300 – rekord i invändig rymd

Bavaria Sport 300 – rekord i invändig rymd

Redaktionen

Välutrustad, bekväm och prispressad. Gott så. Men framför allt har Bavaria Sport 300 en invändig rymd som imponerar.

När det stora tyska segelbåtsvarvet Bavaria sjösatte sina första motorbåtar i början på 2000-talet så var det måttligt imponerande skapelser. Det var båtar som drogs med svårartade planingströsklar och som på det hela taget kändes ängsliga i hela sin framtoning. På fjärden såväl som i hamn.

Nu är verkligheten en annan. Erfarenhet har lagts till erfarenhet och nu spottar varvet ut motorbåtar som inte bara är prispressade utan som också lockar på andra sätt. Vilket den senaste nyheten Bavaria Sport 300 är ett utmärkt exempel på.

Bygger på höjden
Mer än någonting annat så känns den ovanligt rymlig för sin storlek. Ett resultat av höga fribord i kombination med att det finns gott om ljusinsläpp i ruffen i kombination med att det välvda rufftaket tillåts ta upp en bra bit av fördäcket.

I sittbrunnen har man vunnit mycket svängrum genom att äntligen göra sig av med den hysteriskt stora solbädden som tog oförlåtligt stor plats i föregångarna. Nu rymmer sittbrunnen istället (förutom förarplatsen) ett dubbelt passagerarsäte, en stor L-soffa (som kan göras om till solbädd), bord samt wetbar. Och allt detta utan att det känns övermöblerat.

Med en Volvo Penta D4 i motorrummet kan man räkna med en toppfart på 32 knop. Alternativet är en en Mercruiser 377 Mag (bensin) på 320 hk som ger två knop till på topp.

I ruffen finns ett rejält längsgående pentry och ett lika rejält toalettutrymme. Längst fram i fören en U-soffa och i aktern en hytt med dubbelkoj, soffa, skåp och garderob.

Om det går enligt planen så har Bavaria Sport 300 Sverigepremiär kring midsommar.

 

Bavaria Sport 300  
Längd: 8,95 m
Bredd: 2,99 m
Djupgående: ca 0,90 m
Vikt: från ca 4 000 kg
Motoralternativ 1: Volvo Penta D4 (260 hk)
Motoralternativ 2: Mercruiser 377 Mag (320 hk)
Toppfart: 32-34 knop
Bränsle: 520 liter
Vatten: 110 liter
Antal kojer: 4
Pris med Volvo Penta D4: 1 120 000 kr
Pris med Mercruiser 377 Mag: 882 500 kr
Mer info: www.bavariasverige.se

Redaktionen

batar_motorbatar_2015_BavariaSport300_Ingang_BavariaSport300Ingang

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

nyheter_2018_BavariaKnipa2_Ingang_BAVVAN

Bavaria har styrfart igen!

nyheter_2018_BavariaKnipa_Ingang_Bavaria_rekonstruktion

Bavaria i knipa!

Reportage_2018_Studio180430_Ingang_puff_studio_S02E13

Bavaria i knipa, träsnipa och svenskt guld!

Spektakulart_2015_Snipa_med_V8_Snipa_med_V8

Snipan är Sveriges populäraste båt!