Bavaria, som kanske främst förknippas med sin rationella produktion och sina hårt prispressade båtar, provar nu en (för dem) ny produktionsmetod. Nya Bavaria R40 kommer till skillnad från de övriga modellerna i modellflottan att vakuumbakas.
Styv och stark
Fördelarna med det är som bekant att det resulterar i ett skrov som är jämnare, starkare och lättare eftersom det går åt mycket mindre material. Dessutom ger det stora miljövinster genom att utsläppen av giftiga gaser minskas avsevärt.
Enligt fabriken så ska nya R40 bjuda på sportiga köregenskaper i skön kombination med ett elegant utförande i stort och smått.
35 knop med standardmontage
Standardmotorn, två Volvo Penta D6-370, räcker ledigt till en toppfart på 35 knop och för den som önskar mer så kan båten också fås med dubbla Volvo Penta D6-400.
En snitsig speciallösning är att man, förutom förarstolen, har placerat ytterligare två separata säten vid förarplatsen.
Förnämlig för fyra
I övrigt utlovas en mycket välutrustad båt med fyra kojplatser som är fördelade på två ombonade kabiner med varsina våtutrymmen.
Bavaria R40 kommer att erbjudas i två varianter. Först med flybridge och snart nog också utan. På frågan om den nya produktionsmetoden kommer att synas på prislappen så är svaret nej från varvet i Tyskland. Vad priset blir är dock ännu inte klart.
Premiärvisning på båtmässan i Cannes den 6-11 september.
Bavaria R40 | |
Längd: | 12,78 m |
Bredd: | 3,99 m |
Djupgående: | 1,08 m |
Vikt: | ca 8 700 kg |
Motor: | 2 x Volvo Penta D6-370 hk eller D6 400 |
Pris: | ej klart |
Mer info: | www.bavariasverige.se |