– Det ska bli marknadens tystaste hyttbåt, säger Thomas Rönnberg.
De flesta skandinvaiska tillverkare av mindre fritidsbåtar har en efter en börjat med tillverkning i aluminium.
Nu är det dags även för Ruperts grundare Thomas Rönnberg att ta steget.
Men man gör det under ett nytt varumärke – Angus.
Aluminiumtrenden är verkligen ihållande stark. Det är slående många utställare under pågående båtmässan Allt för sjön som visar robusta och många gånger grovhuggna båtar i detta rejäla material.
Men Angus lär knappast bli en båt i mängden. Här handlar det om gummiupphängd hytt, laminerade glas med smala rutramar, både skrov och fribord i sex millimeters aluminium – allt för att hålla skrovljud och resonans på så låg ljudnivå som möjligt. Hytten ser ut att ge fantastiskt bra sikt åt alla håll.
– I det stora hela handlar det här om en aluminiumbåt utan kompromisser, för den kräsne kunden, säger Thomas Rönnberg, grundare av Rupert och nu även Angus.
Angus A10 med 2 x Yamaha 425 hk lär bli svårslaget vibrationsfri och tyst – om allt går som tillverkaren vill.Först ut är Angus A10 i fyra varianter, inombordare och utombordare, med öppet fördäck eller med sovkabin och toalett.
All svetsning sker i norra Finland. Monteringen görs i Sverige i samarbete med Rupert Marine.
Rena ytor är ledorden för Angus A10 med inbombordare och öppet fördäck.Den första båten är under produktion och kommer att levereras under våren.
Ritningar och bilder presenteras på Allt för Sjön i Rupert Marines monter A41:30.
Angus A10 | |
Längd (LOA): | 10,20 m |
Längd (vattenlinje): | 8,45 m |
Bredd: | 3,09 m |
Vikt (utan motor): | 2 800 kg (open foredeck) 3 100 kg (Front Cabin) |
Rek motor: | 370-440 hk |
Färskvattentank: | 100 l |
Bränsletank: | 500 l |
CE-kategori: | C för Open, B för Front Cabin |
Antal kojplatser: | 2 st (Front Cabin) |
Antal sittplatser: | 6 st |