Nio välkända fartyg får i år dela på den miljon som Sjöhistoriska museet fördelar till kulturhistoriskt värdefulla fartyg. Passagerarångfartyget Mariefred (bilden) är ett av dem.
Foto: Karolina Kristensson/SMM
– Vi lägger stor vikt vid att stödet fördelas mellan olika kategorier av fartyg – till exempel segelfartyg, ångfartyg, bogserbåtar, fiskebåtar, motorfartyg och så vidare – men tar också hänsyn till geografisk spridning så att fartyg från olika delar av landet finns bland mottagarna, säger Claes Wollentz, intendent på Sjöhistoriska museet.
Deodar byggdes 1911 i Brixham, England, som en ketchriggad seglande trålare med rak stäv och flat akterspegel.
2011 års fartygsstöd har fördelats så här:
- Segelfartyget Deodar (Stockholm): 100 000 kronor.
- Ångfartyget Engelbrekt (Leksand): 100 000 kronor.
- Segelfartyget Helene (Ystad): 100 000 kronor.
- Segelfartyget Kartsita (Grundsund): 250 000 kronor.
- Passagerarångfartyget Mariefred (Mariefred): 50 000 kronor.
- Fiskefartyget Nordvåg (Träslövsläge): 50 000 kronor.
- Segelfartyget Pamela (Ekenäs): 100 000 kronor.
- Vedettbåten Sprängaren (Gålö): 200 000 kronor.
- Motortorpedbåten T56 (Gålö): 50 000 kronor.
Totalt kom 27 ansökningar om sammanlagt 4 miljoner kronor in till Sjöhistoriska som delat ut fartygsstödet sedan 1991.
Det kan i första hand sökas av ägare till fartyg som k-märkts av museet. Beslut om fördelningen sker sedan i samråd med Arbetets museum, Riksantikvarieämbetet, Transportstyrelsen och rikstäckande föreningar för historiska fartyg.
Läs mer om k-märkning av fartyg och fartygsstödet på Sjöhistoriska museets webbplats.