Magnus Woxén är en av Sveriges mest erfarna seglare med bland annat fyra Whitbread och Volvo Ocean Race i bagaget. Under ett och ett halvt år har han varit knuten till det franska Groupamaprojektet som spås ha en god chans att vinna nästa Volvo Ocean race. Sedan några dagar är han projektledare på Maxi Yachts i Henån med uppgift att svara för framtagandet av nya Maxi 11 som har mött ett mycket stort intresse sedan i januari.
Text och foto: Åke Fredriksson
Du har jobbat i Frankrike i nästan ett och ett halvt år och skulle vinna Volvo Ocean Race med Groupama och nu, sedan tre dagar, sitter du här på Maxi Yachts i Henån. Hur gick det till?
– Ja det går snabbt ibland. Jag träffade Hans Johansson som jag känner väl sedan Ericsson 1 i Volvo Ocean Race, ja ända sedan Whitbread 97–98 faktiskt. Vi träffades av en händelse och han berättade om det här projektet och tyckte att jag skulle fundera litegrann över tillvaron. Det gjorde jag och jag såg helt enkelt detta som mer intressant och en större utmaning än vad ett femte race runt jorden skulle innebära för mig. Jag har inte bara kappseglat utan jag har varit inne i projektvärlden och drivit en hel del projekt. Jag har jobbat med utvecklingen av Groupama i det kommande Volvo Ocean race i nästan ett och ett halvt år, jag har arbetat som projektledare och race manager i bland annat Gotland Runt och Nokia Oops Cup. För 20 år sedan gjorde jag lumpen som stridsbåtsförare och har sedan dess har jag lite då och då arbetat som högfartsinstruktör för både polis, militär och sjöfartsverket fram till förra året. Ska man någon gång kliva iland så tycker jag att detta är det perfekta projektet.
Att kliva iland på en ny båt låter väl rätt okej?
– Ja precis, därför kan man ju inte säga att jag kliver iland. Jag har alltid varit intresserad av båtkonstruktioner, både segel- och motorbåtar och jag har designat och byggt min egna modellbåt. Så detta var väldigt lockande.
Vilken är din roll?
– Jag är projektledare på Maxi Yachts med fokus att ta fram Maxi 11. Det är ett pressat tidschema så jag kom in i rätt tid där jag fortfarande kan påverka. Om två veckor är det kört, då är det delar som inte går att påverka över huvud taget. Nu är det en intensiv period, ända fram till sommaren med beslut, planering och upplägg så jag kommer att vara mycket här under veckorna. Men på helgerna hoppas jag att det kan bli en del segling.
Designteamet kring Pelle Petterson, har dom gjort sitt och du tar vid nu?
– Nej inte riktigt, allt är inte hugget i sten än. Det finns en del options på linjer och konceptet, hur mycket båten ska väga? hur djup ska standardkölen vara? etc. Dom har arbetat fram ett koncept men jag har möjlighet att fortfarande vara med att påverka hela båten. Min bakgrund och erfarenhet från många olika båtar tror jag kan vara värdefull. Det är inte bara Whitbread 60 eller VO 70 som jag har jobbat med. Jag kan nog ha en del vettiga synpunkter att lägga till både seglings- och designmässigt, både högt och brett.
Det är onekligen ett vasst designteam kring Maxi 11, vad kan du tillföra?
– Först och främst mina erfarenheter av den praktiska seglingen, jag cruisingseglar också mycket och balansen mellan racing och cruising är jätteviktig. Den här båten ska vara både en racer och en cruiser. Cruisingbåtar finns det väldigt många men ska man klara av bägge delarna så måste man utgå från racing, både linjer och hur du ska segla båten. Ska det vara speed, comfort och shorthanded så måste de ledorden prägla alla delar. Begreppet shorthanded är också viktigt när det gäller enkel familjesegling. Man ska inte behöva vara hur många som helst för att segla båten och även när du kappseglar så ska du kunna segla shorthanded på ett vettigt sätt. Ett exempel är när man har diskuterat rorkult och ratt. Det finns fördelar med bägge, men med hjälp av ledorden så ligger rorkult närmare eftersom man då uppfyller fler krav än man gör med ratt. Därför byggs den första båten med rorkult eftersom man då kan segla båten snabbare i alla de här lägena.
Ni bygger en båt nu som ska vara klar i slutet av sommaren och som ska testas på olika sätt under hösten?
– Ja det är målet och förutsättningen för att de första båtarna ska kunna gå i produktion kring årsskiftet.
Så på båtmässorna 2012 kommer det att finnas skarpa båtar?
– Precis. Då kommer jag att stå där och vinka. Eller så är jag iväg och kappseglar för det blir en viktig del. Jag gick i och för sig in i det här projektet med vetskapen att jag troligen inte kommer att kappsegla men ju mer man pratar med alla inblandade så inser jag att det är nog bra att jag gör det. Då kommer jag ut och träffar seglare och blivande Maxi 11-ägare.
Vad kommer Maxi 11 att betyda för Maxis varumärke?
– Jag vet inte vad jag vågar svara på efter bara tre dagar men Maxi är ett känt varumärke med 16 000 sålda båtar. När jag ser på Maximärket så finns det många modeller som har varit mycket lyckade och eftertraktade, både segel- och motorbåtar. Maxi 77 t ex var väldigt innovativ, där kom Pelle med en massa bra grejer. Om man tittar på varumärket idag, med tanke på speed, comfort och shorthanded så ska det inte positioneras i närheten av Najad. Det finns ingen anledning. Då kommer i första hand begreppet speed in, det ska vara en tävlingsbåt som på mycket kort tid ska kunna ställas om till en bekväm cruisingbåt.
Så det är inte bara kappseglare som kommer att köpa den?
– Nej jag tror inte det, jag hoppas inte det. Tanken är inte att man måste vara kappseglare. Men å andra sidan så finns det nog en kappseglare i oss alla, alla vill segla snabbt. Någon sade att ”finns det två båtar på havet så är det kappsegling”.