Egentligen handlar det bara om att laxa upp 35 miljoner kronor. Sedan slipper man begränsningen att behöva vända bilen där land övergår i hav. Det är bara hitta en lämplig ramp, köra vidare och njuta av havsluften.
Limousine Tender 33 har totalt fem motorer – en elmotor på 130 hk på vardera hjul och så en Yanmar diesel på 350 hk som ger en toppfart på 28 knop på sjön. På torra land kan man räkna med att komma upp i 140 km/h. Enligt tillverkaren, Nouvoyage, med säte i Boston USA, har den ett högeffektivt skrov som “superyachtindustrin älskar”. Det må vara så länge den går på land eller hav eller körs på en ramp däremellan. Men om man till äventyrs skulle vilja lägga till i en hamn så blir det krånligt med hantering av tampar och fendrar. På land kliver man i och ur via en sidodörr och i sjön stiger man med fördel ombord från aktern.Totalt finns det plats för 2 förare och 12 passagerare och Nouvoyage Limousine Tender 33 uppges vara världens dyraste amfibielimousine. Längden är 10 meter men den som vill ha ett smidigare ekipage kan få den i kortare versioner.
Limousine Tender 33 | |
Längd: | 10,00 m |
Bredd: | 2,70 m |
Djupgående: | 0,70 m |
Vikt: | 6 200 kg |
Motor (i sjön): | Yanmar diesel 350 hk |
Drivlina: | 2 x Hamilton HJ 241 Jet |
Motor (på land): | 4 x elmotor (4 x 130 hk) |
Toppfart (på sjön): | 28 knop |
Toppfart (på land): | 140 km/h |
Tankvolym: | 350 liter |
Antal personer: | 14 |
Pris: | ca 35 000 000 kr |
Mer info: | http://nouvoyage.com |