Tiden då lyxjakerna bara blev större och större med fler våningar, pooler, helikopterplattor, launcher, hemmabiografer och tendergarage är förbi. Nu vill man också att de ska gå bra i sjön.
Ingressen må vara tillspetsad. Men hittills har det varit viktigare att lyxjakterna är rymliga än att de ska gå effektivt i vattnet.
Men nu anar vi ett trendbrott och nya fräcka Khalilah är ett exempel på det. Hon sägs vara världens hittills största lyxjakt som byggts helt i kolfiber och tack vare trimaranskrovet så ska hon vara 50 procent snålare än en traditionell jakt med samma mått. Allt är dock relativt. Mer om det senare.
Khalilah är ett flytande bevis på att båtar inte behöver vara fyrkantiga för att rymma mycket. Trots sina vågade former saknas här ingenting av lyx med barer, launcher, soldäck, lyxiga salonger, panoramafönster…
Jakten sjösattes 2015 men det är först nu som hon finns tillgänglig på chartermarknaden. För en bit över två miljoner kronor i veckan (exklusive bränsle och andra väsentliga utgifter) så får man en plattform som kan hålla 27 knop i cruisingfart och vars tankar på i runda slängar 40 000 liter håller motorerna igång under 1 500 sjömil – om man nöjer sig med att hålla 24 knop.
Det betyder alltså att båtskrället (ursäkta språket) slickar i sig 26,5 liter/sjömil. Det där med effektivt skrov är alltså relativt. Nöjer man sig med att hålla 15 knop går förbrukningen ner till 10,6 liter/sjömil och då räcker tankarna till en Atlantöverfart.
Vi tycker i vilket fall att Khalilah sticker ut från mängden och att den ger lyxjaktsmarknaden något nytt. Nästa steg i utvecklingen kan vara att producenterna av lyxjakter överväger att försöka sälja sina flytetyg utan att lättklädda damer ska behöva figurera i precis varje bild.
Läs mer på www.yachtcharterfleet.com.