Greenline 48 – hybrid med mäktig flybridge

Greenline 48 – hybrid med mäktig flybridge

Redaktionen

Greenlines framgångssaga, med eleganta och hybriddrivna fartyg, fortsätter och snart släpper man en 48-fotare. En smäcker skapelse som tilltalar alla som har miljötänk och sinne för vackra linjer.

Först kom Greenline 33. En båt som en gång för alla skulle bevisa att även båtar kan förses med hybridteknik. Den slog båtvärlden med häpnad och kammade hem en rad priser och utmärkelser med sitt särdeles lättdrivna skrov och sitt klassiska designspråk.

Kort därefter kom en 40-fotare på samma recept och nu kommer även en 48-fotare. Ett elegant fartyg med låga driftskostnader och liten miljöpåverkan som också har en flybridge stor nog för ett mingelparty för hela släkten.

Invändigt finns en stor ägarhytt längst förut med toalettutrymme och separat dusch. Den kompletteras med två stora gäst- eller barnhytter i aktern som inte är många steg efter när det gäller komforten. Även de med toalett och dusch.
 Det blir totalt sex kojplatser plus ytterligare två om man bäddar ut i salongen.

Salongen är som ett stort och luftigt vardagsrum. Stora fönster ger bra ljusinsläpp och havsutsikt i 360 grader. Utmärkande är också det U-formade pentryt som har allt av finesser som skulle tillfredsställa den allra kräsnaste av kockar. 
Att köra hushållsmaskiner är inga problem eftersom en hybridbåt ständigt kan leverera 230 volt i vägguttagen.


Skynda långsamt
Som vi konstaterade efter provkörningen av lillasyster Greenline 33 så ska man inte ha bråttom i denna båt. Vill man så kan man visserligen pressa upp den i 16 knop med de dubbla Volvo Penta D3 dieslarna på vardera 220 hk. Men den största upplevelsen får man när båten glider fram ljudlöst och nära nog gratis på eldrift i trakterna kring 4 knop.


Sist men inte minst kammar Greenline 48 hem pluspoäng för sin skönhet. Lättdrivna båtar är oftast också vackra båtar och Greenlines smäckra formspråk såväl utvändigt som invändigt är verkligen tilltalande. Bekvämligheten är hög såväl i hytter som salong och känslan av att befinna sig i en modern lägenhet är inte långt borta.

Många tillbehör
När man som köpare väl har lagt upp 4 849 388 kr, som en grundutrustad 48 kostar, finns det en diger lista med frestande extrautrustning att frossa i. Billigast på listan är en fjärrkontroll till bog- och akterpropellern och det dyraste är en dieselgenerator för 181 338 kr.

Greenlines modellprogram består nu, förutom av nyss beskrivna 48-fotare, också av modeller på 33-, 40-, 57-, 70- och 88 fot.

Greenline 48 Hybrid
Längd LOA: 14,99 m
Längd skrov: 13,95 m
Bredd: 4,88 m
Vikt: 13 800 kg
Toppfart för el: 6 knop
Toppfart med diesel: 16 – 23 knop
Djup: 1,00 m
Bränsletank: 1 500 l
Vattentankar: 600 l
Motor: 2 x VP D3-220 eller 2 x VP D4-300
Pris: 4 849 388 kr
Mer info: www.bavariasverige.se

Redaktionen

batar_Lyxyachter_2013_Greenline_48_Bildspel_1_Greenline_48_bild_1

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

batprylar_2018_VolvoPentaHybrid_Ingang_VPHybridIngang

Volvo Penta kommer med hybridmotorer

batar_motorbatar_2018_Q31_Ingang_Q30

Q30 – eldrivet lyxbåtliv!

batar_motorbatar_2018_Foiler_Ingang_FoilerIngangGaller

Foiler – flyger fram i 40 knop

Reportage_2018_Studio20180219_Q30_Ingang_Q30_electric_boat

Q30 – den finska el-revolutionen