Vad som menas med att båten är öppen är oklart. En rimlig gissning är dock att den inte har någon sluten överbyggnad. Utmärkande är istället de enorma ytorna ute i det fria.
CNM Continental 110 är först ut i en serie av båtar som ska baseras på samma skrov. Men där slutar likheterna. För affärsidén bygget sedan på att beställaren ska ha stor frihet när det gäller egna val.Båten skräddarsys alltså i stort och smått efter kundens önskemål i nära samarbete med designern. Ingen båt blir sålunda den andra lik.
I övrigt utmärker sig denna 34 meter långa lyxjakt genom att vara särdeles grundgående med sina ytskärande propellrar alternativt vattenjet. Med dubbla MTU-dieslar på vardera 2 600 hk nås en toppfart på väl över 40 knop.
Även om varvet gärna framhåller att detta är världens största öppna jakt så finns det ändå gott om invändiga utrymmen under däck.Men återigen, hur många separata kabiner det blir, och hur utrymmet kommer att disponeras i övrigt är något som beställaren av detta första exemplar som bäst håller på att diskutera med varvet.
Om allt det går enligt planerna så blir det sjösättning sommaren 2018.Då levereras den, förutom det som redan nämnts, också med finesser som en fällbar hardtop i kolfiber, stabilisator som minimerar båtens rörelser i sjön samt ett inbyggt garage med plats för en tender på upp till 4,5 meter.
CNM Continental 110 | |
Längd: | 33,75 m |
Bredd: | 7,68 m |
Djupgående: | 1,10 m |
Vikt: | ca 80 000 kg |
Motor: | 2 X MTU 2 600 hk |
Framdrivning alt. 1: | Arnesson-drev + ytskärande propellrar |
Framdrivning alt. 2: | Kamewa vattenjet |
Toppfart alt. 1: | 42 knop |
Toppfart alt. 2: | 48 knop |
Bränsle: | 12 500 liter |
Vatten: | 1 600 liter |
Mer info: | www.www.cnmspa.com |