Hur man optimerar sin strömförbrukning ombord skulle vår teknikguru Jimmy Hellberg kunna skriva böcker om. Men det behöver inte vara så komplicerat. Här ger Jimmy ett antal smarta knep för hur man håller förbrukningen nere och laddar rätt – så att batterierna inte dör i förtid.
Ett första steg när det gäller elförbrukning ombord är såklart, om man vill göra det enkelt för sig, att hålla förbrukningen nere. Ett första knep är att belysa sin omgivning med hjälp av LED-lampor. De är otroligt mycket mer effektiva än glödlampor och drar nästan lika lite ström som fotogenlampor. Jag har genomgående bytt till LED ombord på min båt, och då menar jag på alla punkter. Till exempel ska man se till att lamporna i instrumentbelysning och på strömbrytarpanelen är LED, så att panelen i sig inte slukar lika mycket ström som förbrukaren man vill driva.
Jag har sedan några år tillbaka upptäckt Biltemas marinsortiment. Utbudet är såklart inte lika stort som hos båtbutikerna men prylarna är i många fall av bra kvalitet och till bra priser. I mina tidigare båtar har jag bla använt mig av Biltemas LED-lampor och lanternor samt strömbrytarpaneler med LED-belysta switchar med automatsäkringar, i mitt tycke en kanonprodukt!
En så här enkel pryl för 99kr från Biltema kan hjälpa dig att förlänga livet rejält på dina batterier.
Nu senast hittade jag bland biltillbehören en simpel men mycket praktisk digital voltmätare för cigguttaget. En voltmätare är ett måste för att hålla koll på batteribanken i båten.
Jag brukar använda mig av såkallade ”batteritankmätare” som hela tiden räknar in- och utgående ström i batteribanken och på så sätt kan visa hur många amperetimmar det finns kvar i batteribanken. Men i mitt senaste projekt med B&R 38:an”Pac-Man” skippade jag det av två skäl:
1: De är dyra, kostar mellan 1500 och 2500 kr.
2. De klarar inte att ”räkna” på Lithium-batterier vilka är på stark frammarsch och står högt på min ”wanted-lista”, och då blir en sofistikerad batteritankmätare inget mer än en simpel voltmätare, lite som att kasta pärlor åt svin.
Den betydligt mer avancerade batteritankmätaren är bra men dyr. Att den inte är “framtidssäkrad”, dvs den klarar inte att räkna på morgondagens lithiumbatterier, är den största nackdelen enl Jimmy.
För de som inte har någon koll på detta med ström så kan man enkelt uttryckt likna strömmen med vatten. Tänk dig en vattenslang där vattentrycket kan liknas med spänningen i elkabeln som anges i Volt. Sedan har vi mängden vatten som rinner, vilket motsvarar strömmen och anges i Ampere. Sist har vi produkten av de båda vilket kallas Effekt, dvs. hur lång tid tar det att fylla en hink med vatten, detta anges i Watt. På samma sätt anges längd i meter, tid i timmar och hastighet i kilometer per timme.
Mängden ström som finns i ett batteri mäts i Amperetimmar (Ah), dvs hur mycket ström (Ampere) kan man dra ur batteriet under en viss tid. Om batteriet är på 100Ah och man har en förbrukare som drar 10A så innebär det att batteriet är tomt efter 100/10 = 10 timmar.
Tack vare kemin i ett vanligt bly-syra batteri, vilket är den absolut vanligaste förekommande batteritypen i bilar och båtar, så finns det ett starkt samband mellan spänningen i batteriet och laddningsgrad och därav kan man få en mycket bra bild av hur mycket ström som finns kvar i sin batteribank med endast en voltmätare.
För att få en korrekt bild av laddningstillståndet i batteribanken med bara en voltmätare måste batterierna ha vilat, dvs utan vare sig belastning eller laddning, under helst ett dygn. Något som inte är så lätt att få till under semestern. Då är den avancerade batteritankmätaren såklart överlägsen. Men man får ändå ett hum om hur mycket ström som finns kvar i batteribanken med den simpla voltmetern även i dessa lägen, vilket man oftast kommer mycket långt med, mer om det snart.
Nedanstående tabell visar ungefärlig laddnivå relativt spänningen i bly-syra batterier (gäller för batteri i vila i rumstemperatur).
12,8 = 100%
12,5 = 75%
12,2 = 50%
11,9 = 25%
11,6 = 0%
Det absolut viktigaste för att inte döda sina bly-syra batterier i förtid är att aldrig dra ur dem till mer än 50 procent, ett faktum som allt för få känner till, tyvärr. Dvs har man en batteribank på 200Ah som jag har så ska man aldrig dra ur mer 100Ah. Vissa batterityper som tex AGM klarar djupurladdningar lite bättre men även där kommer batterierna klara sig längre om man inte drar ur dem djupt, alltså till mer än 50 procent.
Med hjälp av voltmätare kan man alltså enkelt se när spänningen börjar närma sig 12,2 Volt, vilket indikerar att halva batteribaken är tömd och att det är hög tid att ladda! Men detta gäller som tidigare sagt för batterier i vila. Under belastning så sjunker spänningen momentant. Hur mycket beror på hur stor lasten är.
I min båt brukar spänningen sjunka ett par tiondelar när vanliga förbrukare som t ex instrument och kyl är igång. Man kan då tänka sig att man kanske kan låta batterierna sjunka till ca 12,0 volt som lägst. Detta är något man måste testa sig fram till, hur mycket spänningen sjunker med olika stor förbrukning.
Inte nog med att man inte ska dra ur bly-syra batterierna för mycket, så är det faktiskt så att de mår bäst av att vara fulladdade. Lämnar man dem urladdade under en längre tid så tar de stryk. Man skall därför vara noga med att ladda upp dem fullt när man inte ska använda båten på ett tag. Att ha en solcell med en bra laddregulator är ett sätt att underhållsladda batterierna nar man är borta från båten.
Att ladda batterierna till 100% tar lång tid men att ladda dem till 80-90% går relativt snabbt och är den nivå man kan räkna med att få upp batterierna till under motorgång på semestern. Eftersom man aldrig ska dra ur dem till mer än hälften av dess kapacitet så innebär detta att man ofta bara har 30-40% av batteribankens totala kapacitet att röra sig med, i mitt fall 60-80Ah av totala 200Ah. Bara min kyl drar ca 25Ah per dygn vilket innebär att den kan gå i max tre dygn utan laddning, förutsatt att inga andra förbrukare har varit igång. Tänk på detta när du dimensionerar din batteribank, den behöver oftast vara mycket större än man tror!
Detta fenomen, att man faktiskt bara kan utnyttja 30-40% av den totala kapaciteten av en batteribank bestående av bly-syra batterier, tillsammans med den tunga vikten som detta medför, är anledningen till att Lithum-batterier står högt på min lista. Fördelen med de gamla hederliga bly-syra batterierna är att de är billiga och håller många säsonger – om de sköts rätt.
Är du inget batteriproffs så kan alltså en simpel voltmeter och följande två enkla tips se till att du har batterier som fungerar i många år framöver:
1. Ladda aldrig ur batterierna till mer än 50%
2. Lämna aldrig batterierna urladdade under längre tid.
Lycka till med strömförbrukningen i sommar!