Francois Gabart har stormat ner för Atlanten i farter runt 30 knop i jakten på solorekordet runt jorden. Han hade en ledning på några hundra sjömil över nuvarande rekordhållaren Thomas Coville. Tills i går då han fick ett tillfälligt stopp. Här ger Jimmy Hellberg ett par tips på vägen.
Det tillfälliga stoppet som Francois Gabart upplevde igår berodde inte på något haveri utan på att han äntrat Doldrums, stiltjebätet runt ekvatorn.
Han passade då på att filma sin mäktiga 100-fots maxitrimaran med drönare – cool!
Det jag reflekterade över, nördig som jag är, var hur han hade vinklat sin rigg. Den lutade nästan till lovart!
Nu är jag inte i position att säga åt Francois Gabart, en av värdens bästa och mest lovande shorthandseglare, hur han skall trimma sin rigg men…
En av anledningarna till varför flerskrovsbåtar har relativt dålig prestanda i lätta vindar är för att de inte kan skapa lälut. Lälutet får nämligen gravitationen att tvista seglen så att de antar sin korrekta form och kan skapa framåtdrivande kraft av den lilla vind som finns där högst upp i riggen.
Tvist är således extremt viktigt i superlätta vindar. Står masten rätt upp så drar gravitationen rakt ner i akterliket på seglen vilket stänger toppen och dödar tvisten.
Gabarts Maxitrimaran har en ”canting rigg” så att han kan projiciera maximal segelyta mot vinden oavsett om båten lutar. En helt vertikal rigg, eller till och med aningens lovartslut, är normalt att föredra. Undantaget är i lättvind…
Här kan ni följa Macifs framfart!
Här är videon när han fastnat och passar på att skicka upp sin drönare.