Ny trend med lyxiga snabba vackra klassiker

Ny trend med lyxiga snabba vackra klassiker

Gustav Morin

Intresset för prestandabåtar med klassiska linjer ökar. Håkan Södergen hakar på trenden och visar här sin nya snyggslanka skapelse på 49 fot.

Man kan kanske undra hur det kommer sig att ett så stort intresse plötsligt uppstår för klassiska båtar när marknaden under flera år har gått mot båtar med stor influens från IMS och andra moderna regler. Möjligen har utbudet av dessa båtar mättat marknaden så mycket att gamla skönhetsideal blir intressanta igen.

Förutom skönhetsidealen så är ofta klassiska båtar bättre anpassade till våra skärgårdar än de moderna rakstävade båtarna med höga fribord. Mer förvånande är det kanske att intresset för vackra och slanka båtar även finns i Europa och USA. Flera företag har framgång med klassiska båtar både i Holland, England och flera andra länder.

Södergren Group har en rad av förfrågningar av denna typ av båtar. Swede 68 börjar snart byggas på Rosättra Varv i Roslagen. Det är en mycket exklusiv båt byggd med samma metoder som den exklusiva motorbåten J Craft. Det vill säga att skrovet är av vacuuminjicerat glasfiberlaminat som är helt fanerat med 3 millimeter mahogny. Ytbehandlingen är mycket exklusiv med många lager av epoxy som grund och cirka 20 lager klarlack som ytskikt. J-Craft båtarna har visat sig vara ytterst tåliga i de tuffaste miljöer och trots sitt vackra yttre kräver de inte mer underhåll än en glasfiberbåt.

Sune Carlssons båtvarv i Saltsjöbaden har av Södergren Group beställt en ny klassisk båt med endast två betydande adjektiv i kravspecifikationen – ”vacker och snabb!”. Resultatet är båten ni ser på bilderna.

Båten heter Latitude 60 och ska i första hand ses som en weekendseglare eller till och med som dagseglare. På 49 fot finns naturligtvis också en bekväm inredning för 4-6 personer med rejäl toalett och dusch, pentry med det nödvändigaste för en kortare tid på sjön och en förpik med dubbelkoj. Akterut finns två separata stickkojer och i salongen finns plats för ytterligare två sovplatser.

Meningen är att kunden kan välja byggnadssätt. Antingen glas-, kolfiber eller om jag skulle få välja – kallbakad mahogny.

Kallbakade båtar blir mycket lätta och styva och med moderna epoxymaterial blir de dessutom väldigt långlivade och starka.

En stor fördel med kallbakade båtar, eller faktiskt träbåtar över huvud taget, är den tysta gången i sjön. Det skapar en behaglig känsla som är svår att uppnå med till exempel glasfiber.

Byggmaterialen trä, aluminium och stål har alla fått en renässans. Möjligen av miljöskäl, i vart fall när det gäller trä. Aluminium tillhör knappast det mest miljövänliga materialen. Kanske får vi i framtiden också se moderna metoder att bygga betongbåtar.

Under Hamnen.ses livesändningar från Allt för sjön fick jag och Leif Carlsson, som båda är initiativtagare till projektet, chans att berätta mer om våra tankar och förhoppningar.

Som sagt skulle jag personligen föredra ett kallbakat skrov med träklätt glasfiber- eller kolfiberdäck. Metoden att bygga i glasfiber med träbeklädnad har många fördelar, än fler än jag redan nämnt. Byggmetoden är faktiskt så pass intressant att jag kommer att gå in mer specifikt i ämnet i ett par artiklar framöver. Har ni specifika frågor om byggmetoden eller om ni tycker och tänker kring den nya båten, tveka inte att kommentera nedan.

På återseende.

Gustav Morin

bloggare_moderna_skargardsbaten_Nya_trender_Segling_Latitude_62_3

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

Classic Yacht

Makalös renovering av klassisk träjakt

Flax27-Greenboats-2019_JKu_2893-min-3

Flax 27 – byggd av fröer och PET-flaskor!

Ny motor i gammal båt – är det värt det?

Ny motor i gammal båt – är det värt det?

Ny motor i gammal båt – är det värt det?

Ny motor i gammal båt – är det värt det?