En tillbakablick när Gustav Morin åkte till världens främsta näste för extrema ensamseglare och fick segla med Thomas Covilles enorma trimaran, just innan han skulle kasta loss för att försöka slå rekordet ensam non-stop runt jorden.
Fransmannen Thomas Coville jagar solorekordet non-stop runt jorden. Hans enorma trimaran kan hålla snittfarter runt 40 knop och är lika extrem som Thomas själv. Jag möter honom hemma i franska kuststaden La Trinite, där de flesta av världens alla häftigaste soloseglarmaskiner huserar. Vi sticker ut en dag för att filma reklambilder åt Helly Hansen men jag hinner också med att styra.
Men nästan än mer intressant var det att träffa Thomas kvällen innan. Han bjöd på middag hemma i sin bostad och jag fick en inblick i hur en professionell ensamseglare lever och fungerar.
Läs mer i mitt skrivna reportage om Thomas Coville och hans satsning.
Under rekordförsöket sover Thomas Coville aldrig mer än 25 minuter i sträck och när vädret är som värst blir det inte mer än totalt två till tre timmar per dygn. Inte så konstigt egentligen då minsta misstag kan leda till döden.
Rekordet runt jorden för ensamseglare ligger på 57 dygn och innehas av fransmannen Francis Joyon sedan 2008. Francis Joyon bor ironiskt nog granne med Thomas och hans trimaran är väldigt lik den Thomas seglar.
Den är också en så kallad Maxitrimaran och mäter också 105 fot. Thomas försökte slå rekordet redan 2007 men krockade med ett isflak söder om Kapstaden och blev tvungen att avbryta och kryssa till land, vilket tog honom två veckor.
Andra gången han försökte slå rekordet var strax efter Francis satt sitt rekord 2008. Thomas klarade hela varvet men missade tiden med ca två dagar. När jag träffar honom är han alltså på väg att satsa på tredje gången gillt.
Som jag säger i videon är detta den mest extrema båt jag någonsin satt min fot på. Den är helt enkelt sanslöst snabb.
Jag hade turen att få ta över rodret när vinden tog i som mest under denna januaridag.
Det blåste ca sju m/s och loggen tickade precis över 27 knop.
Jag har flera gånger seglat så fort i bland annat en VO 70. Men då är det ganska dramatiskt ombord. Fören gräver ner sig och enorma mängder vatten slungas över däck. Den här trimaranen glider lätt ovanpå vattnet och är helt torr.
Trimaranen är 35 fot längre än VO 70 och har rejält större segel men väger 2,5 ton mindre.
Jag kan alltså återigen konstatera att tre skrov och låg vikt är ett fantastiskt receptet för fart.
IAutopiloten avgör
Kanske mest avgörande för att kunna slå rekordet runt jorden är att ha en extremt effektiv autopilot. Thomas har lagt ner enorm kraft på att utveckla sin autopilot genom att registrera sina bästa stunder vid rodret och sedan få autopiloten att upprepa hans roderrörelser, vilket gör att autopiloten ofta styr bättre än Thomas själv.
– Jag presterar bara på topp i kanske 20 minuter åt gången, det är svårt att hålla koncentrationen uppe efter det, vilket gör att datorn ofta är bättre. Den kan uppfatta tredimensionella rörelser, alltså hur den rör sig i vågorna, och styr blixtsnabbt efter det, berättar Thomas Coville.
Trampolinen som går mellan skrovet har lättats genom att undvika knopar i sammanfogningarna.
Nästa stora förbättring sedan senaste rekordförsöket är de så kallade foilsen, alltså de böjda centerborden. De genererar lyft och gör att båten kan pressas hårdare utan att dyka, samtidigt minskar de motståndet och ökar det rätande momentet.
Thomas Coville är en lika äventyrlig som filosofisk man. Han talar ofta om att bli ett med havet.
Thomas Coville lämnar hamn några dagar efter mitt besök. Han fick en tuff start och låg som mest 1 300 sjömil efter rekordet. Vid Kap Horn hade han tagit igen mycket och låg 687 sjömil efter. Ytterligare några dygn senare ledde han med 266 sjömil.
Men oturen kom ikapp. Vinden lättade och det tog slutligen 61 dagar, 7 minuter och 32 sekunder för honom att klara varvet runt jorden (3 dagar mer än grannen Francis Joyon’s rekord.
Mer om det förlorade rekordet här.
Året efter gav sig Thomas Coville återigen på att segla med besättning och vann Volvo Ocean Race tillsammans med franska Groupama.
Han har seglat runt jorden sex gånger och innehar bland annat rekordet non stop runt jorden med besättning. Det slog han år 2009 med trimaranen Groupama. Tiden blev 47 dygn med en snittfart på 24,6 knop.
Sodebo Maxitrimaran | |
Längd: | 32 m |
Bredd: | 16,66 m |
Vikt: | 12 000 kg |
Djup: | 2,5 m |
Storsegel: | 240 kvm |
Fock: | 48 kvm |
Gennaker: | 325 kvm |
Genua: | 158 kvm |
Byggkostnad: | Ca 33 miljoner kr |
Foto: Gustav Morin.