De flesta är med på regeln att störst går först. Men inte alla. Under stora regattan Cowes Week på The Solent tar en kappseglare upp kampen mot en 260 meter lång tanker. Och förlorar.
Det var under den stora kappseglingsveckan Cowes Week, i augusti 2011 som incidenten ägde rum på engelska The Solent. Sedan videon publicerades på Youtube har den fungerat som exempel för hur man inte ska agera i närheten av tankfartyg. Videon är snart uppe i en miljon visningar.
120 000 ton…
Segelbåtens skeppare lär ha sett det 120 000 ton tunga fartyget från långt håll och litat på att han skulle klara att gå före.
Det var tio man ombord på den 33 fot stora segelbåten varav en valde att hoppa över bord strax innan kollisionen. En annan ska ha fått huvudskador i krocken, men resten klarade sig.
Stora böter
Segelbåtens skeppare, som då var en aktiv sjöofficer, sägs nu ha förlorat i rätten och blivit skyldig att betala 100 000 pund för skador, och ytterligare 3 000 pund i böter för att ha brutit mot sjövägsreglerna.
Till segelbåtsskepparens försvar sägs också att tankerfartyget ska ha ändrat sin kurs åt samma håll som segelbåten var på väg åt, vilket enligt segelbåtens skeppare ledde till att han inte kunde hålla undan. Han hävdar också att han hade problem med att få igång motorn.
Domen ska ha grundats på regeln att fritidsbåtar inte ska befinna sig närmare än 1 000 meter framför och 200 meter i sidled från fartyg som mäter mer än 150 meter och att segelbåtens skeppare aldrig skulle ha försatt sig i situationen från början.
Läs mer på www.dailymail.co.uk och följ diskussionerna på forums.sailinganarchy.com. Läs också mer om domen på www.bbc.co.uk/news.