Alex Thomson har krockat med sin nya båt under Transat Jacques Vabre och söker nu närmaste nödhamn.
I förmiddags (söndag 3 november 2019) krockade Hugo Boss med ett flytande föremål under pågående Transat Jacques Vabre.
Skeppare Alex Thomson och hans medskeppare Neal McDonald seglade i cirka 25 knops fart när det hände, så det lär ha blivit en rejäl krock.
Kölen sitter nu endast fast i armarna till hydrauliken.
Alex Thomson, skeppare Hugo Boss.
Iallafall så pass kraftfull att Alex och Neal valde att direkt stanna båten och genomföra en grundlig inspektion för att bedöma skadan. Det blev uppenbart att kölen nu endast hålls fast av armarna till svängskölshydrauliken.
Det är åtminstone vad laget själva uppger. Men det låter osannolikt. För om bulten som håller kölen gått av och den endast hänger i hydraulik-armarna så är det ytterst stor risk att kölen när som helst trillar av.
Alex Thomson och Hugo Boss bryter Transat Jacques Vabre.
– Bara för att kölen eventuellt skulle lossna så betyder det inte att båten automatiskt kapsejsar. Imoca 60-båtar har tappat kölen förr utan att slå runt. Ett exempel är Jean-Pierre Dick som tappade sin köl och ändå lyckades segla över 600 sjömil för att komma hem, säger Jimmy Hellberg, som är en av Sveriges mest rutinerade havskappseglare i shorthandedgrenen.
På grund av skadorna har beslutet fattats att Alex och Neal bryter racet.
Alex Thomson Racing-teamet arbetar nu för att hjälpa skepparna att ta båten till närmaste hamn.
Både Alex och Neal är för närvarande säkra inne i båten och har inte drabbats av några större skador.
UPPDATERING MORGON 4 NOVEMBER:
Alex Thomson har nu återgivit sin version av händelsen:
– Vi vet inte vad det var som vi krockade med. Men det måste ha varit något stort för det tog tvärstopp. Kölen fick stora skador, säger Alex i ett pressmeddelande.
– Både Neal och jag mår fysiskt bra, inga stora skador, bara blåmärken. Vi hade otrolig tur. För det var som att krocka med en bil rakt in i en bergvägg i 40 mph. Så kändes det!”.
Laget har arbetat hårt för att stabilisera kölen och siktar nu på att kunna segla till en nödhamn utan assistans.
–Det bästa alternativet i nuläget är att segla mot Kanarieöarna som ligger 380 sjömil bort. Det ligger ett högtryck över båten nu och lätta vindar råder och båten och besättningen är inte i någon direkt fara, säger Ross Daniel som är tekniskt ansvarig för Alex Thomson Racing.
UPPDATERING: EFTERMIDDAG 4 NOVEMBER:
Tidigt imorse återupptog skepparna sina försök att stabilisera kölen. Men det blev snart tydligt det skulle innebära för stor risk för båten att låta kölen hänga kvar.
Med kölen endast fäst vid den hydrauliska stången, och i ett instabilt läge, fanns det en allvarlig risk för betydande skador på skrovet.
– Vi gjorde allt för att bevara kölen men bestämde oss för att det var alltför farligt att hålla den på plats. Med vägledning från vårt team iland kapade Alex och Neal den infästningarna och befriade kölen från båten. Efter många timmar lyckades de och kölen är nu inte längre fäst vid båten.
Alex och Neal har fyllt ballast-tankarna ombord och sträckt ut bärplanen i sina yttersta lägen för att hålla båten så stabil som möjligt. De seglar för närvarande i svaga vindar och lugn sjö och anser att det inte finns någon omedelbar risk för båten eller skepparna.
– Nästa steg är att vi ska sätta ihop den bästa möjliga strategin för att ta båten långsamt och säkert till hamn.