Det visade sig igår att skepparen som smet från svenska myndigheter ljög. Fartyget har nu bordats i Kalmar.
Skepparen slängde på luren när svenska myndigheter sa att han skulle stanna. Nu har fartyget bordats i Kalmar och det visar sig att fartyget är fullt av brister.
Efter en uppmärksammad färd över Göta älv 11 oktober, där fartyget Rix Emerald uppgav att de på grund av maskinproblem inte kunde stanna och därmed utlöste nödöppningar av flera broar, så har Svenska myndigheter haft dem under lupp.
Efter incidenten beordrades skepparen att ankra upp utanför Göteborg men valde att sticka iväg. När Pekka Piirainen på Transportstyrelsen ringde skepparen fick han kort och gott svaret “I have no problem” och därefter luren i örat.
Inte nog med att Rix Emerald lämnade Sverige utan tillstånd. Strax därefter stängdes även AIS-transpondern av.
Två veckor senare återvände fartyget till Sverige och gick på torsdagsmorgonen in i Kalmars hamn – rätt in i armarna på Transportstyrelsen som direkt inledde en six timmar lång inspektion.
Nu har han stora problem!
Pekka Piirainen, Transportstyrelsen.
– Han sa “I have no problem” och slängde luren i örat på mig. Men nu har han stora problem, säger Pekka Piirainen vid Transportstyrelsen.
Det visar sig att fartyget, som med samma skeppare gått på grund utanför Landskrona tidigare i januari i år, har flera brister.
– Vi har hittat 23 allarliga brister. Bland annat så startar inte nödgeneratorn, livräddningen är undermålig och avtal med besättningen är inte okej, säger Pekka Piirainen, till SVT Nyheter Väst.
Därtill finns misstankar om bokföringsbrott.
Fartyget har nu nyttjandeförbud och får inte lämna Kalmar – på obestämd tid.
Läs mer om vad som hände fredagen 11 oktober på Göta älv hos På Kryss och mer om senaste nytt på Svt.se.