Med hundratals producerade båttester, ledarsidor och reportage för papperstidningen Båtnytt tar nu Elias Johansson klivet från dåtid till nutid, från papper till webb.
– Det ska bli kul att jobba med tempo och snabba puckar. Det känns ju inte så modernt att behöva vänta på att tryckpressarna ska rulla igång för att få ut något man brinner för att rapportera om, säger Elias Johansson och fortsätter.
– Nu när högupplösta videor sprids snabbt och man enkelt kan visa stora bilder på webben känns det också torftigt att behöva begränsa sig till tidningens utrymme med bara några få bilder och ord för att förmedla sitt budskap. På Hamnen.se är möjligheterna väldigt stora att på ett mer underhållande sätt berätta en story.
Framåt trots tuffa tider
Hamnen.se fick en nystart för tre år sedan då Claes Olivecrona, erfaren mediasäljare och båtman, och journalisten, filmaren och seglaren Gustav Morin gick ihop för att skapa Sveriges framtida båtmediakanal med bland annat en stor satsning på webb-tv.
– Vi har arbetat hårt med få händer och stadigt ökat antalet besökare och fördubblat omsättningen varje år, trots tuffa tider som tvingat flera båttidningar till nedläggning eller förändringar. Med Elias Johansson kommer vi att kunna få ut ännu fler och vassare nyheter och väga än tyngre journalistiskt, säger Gustav Morin som är chefredaktör för sajten.
Underhållning i fokus
Hamnen.se är en kanal för allt som handlar om båtliv med de senaste nyheterna, egenproducerade videor med tester av båtar och äventyrliga reportage. Alltid med fokus på underhållning.
– Vi kommer att blanda seriös konsumentinformation med en stor portion showbiz och till skillnad från vad jag tidigare varit van vid är allt gratis för läsaren, avslutar Elias.