Transaktionen, som inkluderar försäljningen av aktier i Inhan Tehtaat Oy Ab, varumärket Buster samt tillhörande fabrik och mark i Ähtäri, Finland skall slutföras i början av 2016.
Fiskars strävar efter att fungera som ett integrerat konsumentvarubolag. Som ett led i förverkligande av bolagats strategi har bolaget kommit överens om att sälja båtverksamheten.
Omsättningen för Fiskars båtverksamhet förväntas landa på ungefär 32 miljoner euro år 2015 och rörelseresultatet förväntas bli ungefär 1 miljon euro. Företaget har för tillfället 160 anställda och Buster-båtarna är som bekant ett mycket starkt varumärke i Finland, Sverige och Norge.
Lång erfarenhet
– Buster har 60 års erfarenhet av tillverkning av aluminiumbåtar och har på senaste tiden gjort markanta satsningar på sin produktutveckling, formgivning och produktionsprocess, säger Kari Kauniskangas, verkställande direktör på Fiskars.
Han fortsätter:
– Yamaha är en av världens ledande bolag inom marinbranschen och vi tror starkt på att affären är den bästa vägen framåt för Busters kunder och anställda.”
– Buster har redan i flera år samarbetat med Yamaha. Nya ägarskapet möjliggör ett närmare samarbete samt att vi kan utvidga verksamheten till nya marknader, säger Juha Lehtola, direktör Fiskars båtverksamhet.