Rubriken är stulen från Superyachttimes och visst hajar man till? Ända tills man finner att foila är en grov överdrift.
För även om den 43.3 meter långa skönheten Canova inte kan lätta ur vattnet, så som vi förknippar med begreppet foiling, så är hon ändå något alldeles extra.
Ta bara en sådan sak som att den är byggd rakt igenom i kolfiber och att stora ansträngningar har gjorts för att hitta den perfekta balansen mellan en komfortabel cruiser och en vinthund till racer.
Gällande det förstnämnda så rymmer hon tre hytter, som snarare bör benämnas sviter. Ägarkabinen midskepps har allt som ägaren kan tänkas behöva av sovkomfort samt en sobert designad sittgrupp och rejält med svängrum mellan möbleringen.
Därtill finns sovplatser ombord för upp till åtta besättningsmän.
Ägaren drömmer om att segla i avlägsna vatten, men kommer knappast att behöva göra avkall på komforten.
Ej heller finns det anledning att tvivla på båtens prestanda då detta kolfiberbygge kommer från legendariska Farr Yacht Design, men kanske framförallt för att hon är den första superjakten som begåvats med en DSS-foil (dynamic system stability foil).
Det är alltså ett sticksvärd som skjuts ut på läsidan och som minskar krängningen när farten ökar. Det är nio meter långt och sticker ut 6,5 meter utanför båten. Tanken med tekniken är att öka det rätande momentet och därmed öka farten, samtidigt som pitchen minskas och komforten blir bättre. Farten ska tack vare detta öka med 5-20 procent beroende på vind- och vågförhållandena.
– I moderata till starka vindar så kan båten prestera samma fart som vindstyrkan, säger varvet.
Det vore såklart orimligt att få en 145 ton tung jakt som denna att lyfta ur vattnet med en foil, såsom Imoca-båtarna gör. I det här fallet handlar det alltså om en foil som skickas ut i sidled.
I de fall som Canova inte seglar eller ligger för ankare så klaras framdrivningen likväl på ett någorlunda miljövänligt sätt då ägaren satsat på dieselelektrisk framdrift. Och det är ett kraftfullt paket. Motorn levererar 420 kW och kan via en framåtriktad propeller dra upp det tunga lasset till 14 knop.
Som sig bör på en modern lyxjakt så krävs ingen muskelkraft under segel då skotning sker elektroniskt i och med knapptryckningar.