Här är lösningen på lyxproblemet att behöva välja mellan motorcykel och vattenskoter.
Synen när en helt vanlig (nåja) motorcykel kör ner mot vattenbrynet och fortsätter rakt ut på sjön är förstås ovan. Men för den som har investerat i en är det vardagsmat.
Väl i sjön ser den ut att gå förvånansvärt stabilt. Däremot klarar inte Biski för skarpa svängar på land då skrovet/underdelen riskerar att slå i backen.
Än så länge har dock ingen svensk återförsäljare nappat på konceptet eller undersökt huruvida den är möjlig att registrera för körning på allmäna svenska vägar.
Däremot har försök gjorts att lansera Quadski XL från samma tillverkare. En kombinerad fyrhjuling/vattenskoter. Se test nedan.
Se också:
Test av kombinerade vattenskotern/fyrhjulingen Quadski XL
Världens snabbaste terrängbil med vattenjet
Quadski XL – går över stock, sten och hav
Quadski XL – amfibie för 40 knop eller 72 km/h
Ocean Bus – Sveriges första amfibiebuss
Biski | |
Längd: | 2,35 m |
Bredd: | 0,95 m |
Vikt: | 228 kg |
Motor: | Bensin 55 hk |
Toppfart på land: | 129 km/h |
Toppfart på sjön: | ca 32 knop |
Bränsle: | 20 liter |
Antal personer: | 1 |
Mer info: | www.gibbsamphibians.com |