Axopar 37 i rejält uppdaterad version

Axopar 37 i rejält uppdaterad version

Gustav Morin

Axopar slår på stora trumman för sin senaste skapelse i tre versioner och som kommer med löfte att överglänsa sina föregångare i allt.

När Axopar släpper en ny modell så sker det med buller och bång. Axopar 37 är inget undantag.

Den är på många sätt förvillande lik sin föregångare med precis samma namn men enligt Axopar själva är modellen förbättrad på många plan. Bland annat är skrovdesignen ny och man har introducerat flera nya lösningar ombord.

Varvet själva kallar båten en revolution. Håller Hamnen.se med? Vi har just spanat in modellprogrammet på båtmässan i Düsseldorf och en rapport kommer inom kort.

Men tills dess kan vi berätta att teamet bakom den ambitiösa satsningen hävdar att modellen ska vara mycket svårslagen i sin storleksklass när det gäller allt från köregenskaper och prestanda till komfort och sinnrikt utseende.

En toppfart på upp mot 50 knop med 2 x Mercury Verado 300 hk på akterspegeln utlovas och man uppger att förbrukningen landar på 2,3 liter per sjömil i en marschfart på 28 knop.

Vill man ha mer fart och beställa en likadan båt som syns på bilderna så får kontakta Brabus Marine som säljer Axopar med 2 x 450 hk (och andra färger och dekaler). Då kan man nå 65 knop.

Måsvingarna är det som sticker ut mest visuellt på den nya Axopar 37. Men det är ett tillval som kostar 59 000 kr. Och för att få 2 x 450 hk måste man välja Brabus-versionen.

Men stora ansträngningar ska alltså gjorts för att skapa ett så lättdrivet och lättkört skrov som möjligt och ryktena säger att den stora skillnaden ska ligga i körupplevelsen, kanske snarare än prestandasiffrorna som verkar väldigt lika föregångarens.

I Brabus-versionen tillåts större motorer och farten blir 65 knop.

 

En fördel med de dubbla tvärgående stegen, som varvet också pratar varmt om, är att skrovet hittar sin optimala anfallsvikel utan att föraren behöver göra några stora justeringar med trimfunktionen och att effekten av denna skrovfunktion är större än på föregångaren.

Listan med nya grepp är lång (nästan lika lång som tillvalslistan…) och fortsätter med löften om ett särdeles vridstyvt och starkt skrov, en mycket omsorgsfullt utformad förarplats, en särdeles lättåtkomlig förkabin (tack vare de nya så kallade Gullving-dörrarna), och på det hela taget en sinnrik inredningslayout som ska få Axopar 37 att kännas befriande rymlig.

I skrivande stund firar alltså Axopar 37 världspremiär på Båtmässan i Düsseldorf och varvet uppger att de redan sålt över 100 exemplar.

Vilken av det tre versionerna som lockar flest köpare är dock oklart än så länge.

Kampen står mellan Axopar 37 Spyder, Axopar 37XC Cross Cabin och Axopar 37 ST Sun-Top som alla bygger på samma grundrecept men som framför allt skiljer sig från varandra när det gäller bobarhet.

Axopar 37
Längd: 11,50 m
Bredd: 3,35 m
Vikt (utan motor): 3 390 – 3 770 kg
Max motor: 2 x 350 hk
Toppfart: 48 knop
Antal personer: 10 st
Bottenvinkel (akter) : 20 grader
Bränsletank: 730 l
Mer info: www.axopar.se

Gustav Morin

Axopar 37

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

Saxdor 320 low

Saxdor 320 GTO – finska viker ut sig

Axopar-37-masvinge

Axopar 37 – måsvingen född på nytt

Studio Gothenburg boat show

Hetaste båtarna på Båtmässan i Göteborg

batar_motorbatar_2018_NimbusC9_Ingang_Nimbus_C9

Nimbus C9 – här är de första bilderna!